کاهش مالیات علی‌الحساب واردات همه کالاهای غیرمصرفی به ۲ درصد
کد خبر: 9509

کاهش مالیات علی‌الحساب واردات همه کالاهای غیرمصرفی به ۲ درصد

به گزارش خودکارنیوز ، وزارت اقتصاد اعلام کرد: اخیراً ابهاماتی با انگیزه سیاسی و… نسبت به ابلاغیه کاهش نرخ مالیات علی‌الحساب وارداتی مبنی بر اینکه از ۲ سال پیش نرخ مالیات علی‌الحساب به ۲ درصد کاهش یافته بود، در فضای مجازی مطرح شد که بررسی‌ها عدم صحت این گزاره را نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش، تا قبل از ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ و قبل از نامه وزیر امور اقتصادی و دارایی در این ماه، واردات قطعی کالا توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی، به‌استثنای واردات برخی کالاها، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب واردات کالا به نرخ ۴ درصد ارزش گمرکی مندرج در اظهارنامه گمرکی بوده است.

درواقع صرفاً برخی اشخاص مانند واحد­های تولیدی دارای مجوز، دستگاه‌های اجرایی دارای ردیف بودجه در قانون بودجه عمومی کشور، تعاونی‌های مرز­نشینان، کالا­های موضوع ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی، کالا­های فاقد جنبه تجاری همراه مسافر یا از طریق پست و کالا­های اساسی طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار و همچنین اشخاصی که طبق تصویب‌نامه شماره ۱۳۰۷۲۲/ت ۵۵۷۴۳/ هـ هیات وزیران رتبه‌بندی اعتباری شده و در دو سال اخیر نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده‌­اند، تا میزان مجاز طبق تصویب­‌نامه مذکور نیازی به پرداخت مالیات علی‌الحساب واردات را نداشته‌اند.

اما بر اساس نامه اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی و با هدف کاهش هزینه تولید و تورم، مالیات علی‌الحساب واردات کالاهای غیرمصرفی فارغ از اینکه واردکننده آن چه شخصی باشد، در موارد مشمول مالیات علی‌الحساب، مشمول کاهش نرخ از ۴ درصد به ۲ درصد شده است.

بنابراین در هر مورد بابت واردات کالاهای غیرمصرفی که طبق ضوابط قبلی مشمول پرداخت ۴ درصد مالیات علی‌الحساب بوده ­است (از جمله واردات مواد اولیه بخش تولید توسط بازرگانان)، این نرخ با مصوبه مذکور به ۲ درصد کاهش یافته است.

دیدگاه تان را بنویسید