تقومی تاریخ از درگذشت یعقوب لیث صفاری تا روز جهانی تنوع فرهنگی
کد خبر: 6155

تقومی تاریخ از درگذشت یعقوب لیث صفاری تا روز جهانی تنوع فرهنگی

شکست ارتش روم از امپراتوری کارتاژ

2238 سال پیش، در روز بیست و یکم می سال 216 پیش از میلاد:

سپاهیان امپراتوری کارتاژ به رهبری «هانیبال» (Hannibal)، در شمال ایتالیا ارتش روم را شکست دادند. این دومین جنگ کارتاژ و روم تحت عنوان جنگ های «پونیک» بود. هانیبال با بهره گیری از فیل های جنگی و سواران کارآزموده تا آستانه شکست کامل روم پیش رفت. اما پایان یافتن آذوقه سربازان کارتاژی باعث شد تا آنان در چند جنگ شکست بخورند و عقب نشینی کنند. در سومین و آخرین جنگ این دو قدرت مدیترانه ای، سپاه روم خاک اصلی کارتاژ در تونس فعلی را اشغال کرد و شهرها را ویران و مردم را قتل عام نمود.

درگذشت یعقوب لیث صفاری، بنیانگذار سلسله صفاریان

1178 سال پیش بنا به روایات متواتر تاریخی در چنین روزی، نوزدهم شوال سال 265 هجری قمری:

«یعقوب لیث صفاری»، بنیانگذار سلسله صفاریان در ایران، در جندی شاپور ـ از شهرهای ایران قدیم ـ درگذشت. خصلت های جوانمردانه یعقوب لیث ، باعث جذب مردم به سوی وی شد و مدتی بعد، مردم سیستان ـ در جنوب شرقی ایران - او را به امیری برگزیدند. یعقوب لیث پس از چندی قدرت یافت و با کمک هوادارانش چندین شهر ایران را تصرف کرد و دولتی منسجم و یکپارچه در ناحیه سیستان ایجاد کرد. یعقوب لیث در سال 261 هجری قمری با سپاهی عظیم عازم فتح بغداد ، پایتخت حاکمان عباسی شد ولی از قوای عباسی شکست خورد و عقب نشینی کرد . بعد از این شکست، یعقوب لیث در حال تجهیز قوا برای حمله ای دیگر به بغداد بود که بیمار شد و پس از چندی درگذشت.

ترور راجیو گاندی، نخست وزیر هند

31 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و یکم می 1991 میلادی:

"راجیوگاندی" (Rajiv Gandhi) نخست وزیر هند ترور شد. راجیو گاندی فرزند ایندیرا گاندی نخست وزیر اسبق هند، در 20 اوت 1944م در بمبئی متولد شد و در منزل پدربزرگش جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند، بزرگ شد. وی سپس در دانشگاه کمبریج انگلستان به تحصیل پرداخت و پس از آموزش خلبانی وارد سازمان هواپیمایى هندوستان شد. راجیو پس از مرگ برادر کوچک‏ترش که از او به عنوان جانشین ایندیرا گاندی یاد می ‏شد وارد عرصه سیاست گردید و در انتخابات میان دوره‏ای به نمایندگی انتخاب شد. وی در سال 1983م به دبیر کلی حزب کنگره که حزب حاکم بود، منصوب شد و آن را سازمان‏دهی کرد. تا اینکه پس از ترور مادرش ایندیرا گاندی در 31 اکتبر 1984، جانشین او گردید. با این حال در انتخابات مجلس نمایندگان شکست خورد و در سال 1989م، پس از 5 سال نخست وزیری، استعفا داد. راجیو گاندی قصد داشت در دهمین انتخابات پارلمان هند شرکت کند اما در 21 مه 1991م در 47 سالگی در یک گردهمایی انتخاباتی در جنوب هند بر اثر انفجار بمب به قتل رسید. مواد منفجره در دسته گل‏ هایی که به گردن او انداخته شده بودند جاسازی شده بود.

ر وز جهانی تنوع فرهنگی برای توسعه و گفتگو

20 سال پیش، در روز بیست و یکم می سال 2002 میلادی:

با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای اولین بار مراسم «روز جهانی تنوع فرهنگی برای توسعه و گفتگو» در کشورهای مختلف برگزار شد. پیشنهاد نام گذاری این روز را سازمان علمی - فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به مجمع عمومی داده بود. همچنین در سال 2005، بیانیه ای با هدف حمایت و ترویج تنوع بیان‏‌ها‌ی فرهنگی و تقویت پیوند میان فرهنگ ها، توسعه‏ ‌پایدار و گفت و گو و تاکید بر لزوم احترام به حقوق و آزادی‏‌های یکسان همه فرهنگ‏‌ها در اجلاس عمومی یونسکو به تصویب رسید و راه را برای حمایت جهانی از تنوع فرهنگی و زبانی به عنوان میراث مشترک بشریت هموار کرد. بر این اساس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال 2010 را به عنوان «سال جهانی دوستی بین فرهنگ ها» نامگذاری کرد و یونسکو هدایت کننده و برگزار کننده برنامه‏‌های آن بود.علیرغم این تأکیدات مبنی بر حفظ فرهنگ ها و زبان های مختلف به عنوان میراث بشری، واقعیت آنست که فرهنگ غربی با استفاده از نفوذ فزاینده رسانه های خود در حال تضعیف و نابودی بسیاری از فرهنگ های بومی و زبان های محلی است.

استقلال مونته نگرو از صربستان

16 سال پیش، در روز بیست و یکم می سال 2006 میلادی:

درپی برگزاری یک همه پرسی، سرزمین «مونته نگرو» استقلال خود را از صربستان اعلام کرد. مونته نگرو از قرن شانزدهم تا قرن نوزدهم در قلمرو سرزمین های امپراتوری عثمانی بود. پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی درجریان جنگ جهانی اول، مردم مونته نگرو در کنار صرب ها، کروات ها و اسلوونی ها، پادشاهی متحد اسلاوها را تشکیل دادند که در سال 1929 به پادشاهی یوگسلاوی و پس از جنگ جهانی دوم به جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی، تغییر نام داد. در پی آغاز روند فروپاشی یوگسلاوی سابق، حرکت های استقلال طلبانه در مونته نگرو نیز آغاز شد. با این حال این کشور در اتحادیه یوگسلاوی باقی ماند. با آغاز بحران کوزوو در اواخر دهه 1990، مونته نگرو ارتباطات سیاسی و اقتصادی خود را با صربستان قطع کرد و بحران میان دو دولت بالا گرفت. درعین حال، سرانجام در سال 2003 دو کشور توافق کردند که فدراسیون صربستان و مونته نگرو را تشکیل دهند که در آن مونته نگرو دارای استقلال عمل بسیار بود و اجازه داشت تا سه سال بعد، همه پرسی برای استقلال برگزار کند. به این ترتیب، این همه پرسی به اصرار استقلال طلبان مونته نگرو در روز 21 می 2006 برگزار شد و با بیش از 55 درصد آراء موافق، پنجمین کشور از یوگسلاوی سابق جدا شد و به استقلال دست یافت.کشور مونته نگرو با حدود 14 هزار کیلومتر مربع مساحت، در شبه جزیره بالکان و کنار دریای آدریاتیک قرار دارد و با کشورهای صربستان، بوسنی و هرزگوین و آلبانی همسایه است.

دیدگاه تان را بنویسید