تقویم تاریخ از شورش ملت فلسطین تا فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی
کد خبر: 7479

تقویم تاریخ از شورش ملت فلسطین تا فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی

درگذشت قطب الدین محمد بن محمد رازی از فقهای مسلمان

677 سال پیش بنا بر روایت های تاریخی، در چنین روزی 13 ذیالقعده سال 766 هجری قمری :

قطب‏ الدین محمدبن محمدرازی درگذشت. او در ورامین از نواحى رى به دنیا آمد و چون در آنجا رشد کردپیدا کرد به رازى شهرت یافت. قطب‏ الدین از بزرگترین شاگردان علامه‏ ى حلى بود. قطب رازى مدتى در خدمت سلطان ابوسعید و وزیرش خواجه غیاث ‏الدین محمد بود و دو کتاب «شرح شمسیه» و «شرح مطالع» را به نام آن وزیر نگاشت. پس از درگذشت سلطان ابوسعید به شام رفت و در دمشق درگذشت. قطب‏ الدین محمدبن محمدرازی ، استاد شهید اول است. شهید اول درباره او فرموده است: "وی در میان بزرگان علم و ادب اهمیت زیادی یافت و در منطق و حکمت و علوم ادبی از دانشمندان بزرگ زمان خود شد. او دریایی است که اعماق آن ناپیداست.

درگذشت میرزا محمد استرآبادی، فقیه متکلم

415 سال پیش در چنین روزی 13 ذوالقعده 1028 هجری قمری:

فقیه متکلم "میرزا محمد استرآبادی" درگذشت. میرزا محمد بن علی بن ابراهیم استرآبادی از بزرگان علمای شیعه است. وی در ابتدا در نجف ساکن بود و بعدها در مکه اقامت گزید. استرآبادی را از جمله کسانی گفته‌اند که به محضر مبارک حضرت صاحب الامر(عج) شرفیاب شده است. میرزای استرآبادی سه دوره کتاب رجال تالیف کرده که عبارتند از: توضیح المقال، تلخیص الاقوال فی معرفة الرجال و منهج المقال. این کتب بهترین و جامع‌ترین منابع رجالی می‌باشند و به همین جهت، میرزا به صاحب رجال شهرت یافته است. علم رجال علمى است که درباره ویژگى‏ هاى راویان حدیث و صفات و شرایطى که موجب پذیرش یا عدم پذیرش احادیث آنها مى‏ شود بحث مى‏ کند. به عبارت دیگر علم رجال علمى است که حالات و اوصاف راویان حدیث را از آن جهت که در جواز و عدم جواز پذیرش خبر آنان مؤثر است مورد بررسى قرار مى‏ دهد.

شورش سراسری در فلسطین

101 سال پیش در چنین روزی، سیزدهم ژوئن سال 1921 میلادی:

در اولین سال های قیمومیت انگلیس بر فلسطین، نخستین جنبش سراسری و بزرگ فلسطینی ها علیه صهیونیست ها آغاز شد. شورش خونین ملت فلسطین ، بیانگر اعتراض مسلمانان به سیاست استعماری انگلیس و طرفداری این کشور از صهیونیست های ساکن در فلسطین بود. براساس این سیاست استعماری ، مهاجرت صهیونیست ها از سراسر جهان به فلسطین آغاز شد تا براساس اعلامیه بالفور، دولت رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین تشکیل شود . با اجرای این سیاست ، تعداد صهیونیست ها از حدود 35 هزار نفر در سال 1923 به بیش از 600 هزار نفر یعنی حدود یک سوم جمعیت فلسطین در آستانه تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948 رسید.

اصابت اولین موشک آلمانی به خاک انگلیس

78 سال پیش، در روز سیزدهم ژوئن سال 1944 میلادی:

اولین موشک زمین به زمین آلمان نازی به نام V-1 (وی - یک) درجریان جنگ جهانی دوم، خاک انگلیس را هدف قرار داد. تا آن زمان، آلمانی ها با استفاده از هواپیما، انگلیس را که از صحنه جنگ زمینی دور مانده بود ، مورد حمله قرار می دادند. اما موشک های زمین به زمین برای ارتش آلمان، ارزانتر و کم خطرتر از پرواز هواپیما بر فراز خاک انگلیس بود . این موشکها، اولین موشک های زمین به زمین در جهان بودند و پس از جنگ جهانی دوم ، سایر کشورها با تکمیل تکنولوژی آن، موشک های زمین به زمین پیشرفته امروزی را ساختند.

صدور فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی

42 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم خرداد سال 1359 هجری شمسی:

حضرت امام خمینی (ره ) برای ایجاد تحول در دانشگاههای ایران، فرمان تشکیل «ستاد انقلاب فرهنگی» را صادر کردند . ایشان در بخشی از پیام خود از اعضای این ستاد خواستند برای برنامه ریزی رشته های مختلف و خط مشی آینده دانشگاهها بر اساس فرهنگ و ارزش های اسلامی ، اقدام کنند. هدف اصلی از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی ، بازسازی و دگرگون ساختن نظام آموزش عالی ایران و زدودن مظاهر فرهنگ غرب از چهره دانشگاههای ایران بود . اعضای این ستاد به دستور حضرت امام (ره) از میان کارشناسان و اساتید مسلمان در تخصص های مختلف برگزیده شدند. حیطه کار این ستاد که اکنون به «شورای عالی انقلاب فرهنگی» تغییر نام یافته است ، به تدریج گسترش یافت و ساماندهی امور فرهنگی جامعه را در زمینه های مختلف براساس فرهنگ غنی اسلام ، عهده دار شد.

درگذشت بانوی مجتهده نصرت امین

39 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم خرداد سال 1362 هجری شمسی:

خانم «نصرت امین»، فقیه و مفسر بزرگ قرآن در 97 سالگی در اصفهان - از شهرهای مرکزی ایران - درگذشت. وی در تحصیل علوم اسلامی، از خود استعداد و پشتکار فراوان نشان داد و به مقام اجتهاد دست یافت. خانم امین در طول عمر پربرکت خویش، شاگردان بسیاری تربیت و کتاب های متعددی تالیف کرد. از جمله کتاب های وی می توان به تفسیر 15 جلدی قرآن کریم، «سیر و سلوک»، «راه خوشبختی» و «نفحات الرحمانیه» اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید