میزبانی یک ناشر از زائران راهیان نور با اثر تحسین شده «حوض خون»
کد خبر: 4439

میزبانی یک ناشر از زائران راهیان نور با اثر تحسین شده «حوض خون»

در حالی که بعد از دو سال وقفه به دلیل بیماری کرونا، انتظار چندانی برای استقبال و برگزاری پرشور اردوهای زیارتی راهیان نور وجود نداشت به‌ویژه آنکه به دلیل غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها و رکود فعالیت‌های فرهنگی، حضور کاروان‌های دانشجویی به عنوان یکی از اصلی‌ترین زائران مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در ابهام قرار داشت، اما بر اساس اعلام متولیان راهیان نور، از اواسط اسفند سال گذشته تا دهه اول فروردین سال جاری، بیش از یک میلیون نفر از مناطق عملیاتی جنوب کشور بازدید کردند.

در این میان، برخی موسسات و فعالان فرهنگی هم برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی را برای استفاده از ظرفیت عظیم اردوهای راهیان نور تدارک دیده بودند. انتشارات «راه یار» که سال گذشته را با رونمایی و انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «حوض خون» در یادمان بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به پایان رساند بود، از جمله مجموعه‌هایی بود که از ۲۰ اسفند تا ۱۰ فرودین با راه اندازی دو نمایشگاه از زائران راهیان نور میزبانی کرد.

انتشارات «راه‌یار»، وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، از مهر سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و با شعار «ناشر فرهنگ، اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی» تاکنون آثاری در زمینه فرهنگ و رسانه، تاریخ شفاهی پیشرفت، تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی و هنری انقلاب، تاریخ شفاهی زنان، تاریخ شفاهی معلمان و مربیان و مدارس انقلاب، جهاد سازندگی و… منتشر کرده ‌است.

«حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشکی از رختشویی در دفاع مقدس از جمله عناوین این ناشر است که رهبر معظم انقلاب هم به صورت شفاهی و هم در تقریظ به تمجید از این کتاب و عوامل آن پرداختند و از این جهت، «حوض خون» را در میان کتاب‌های تقریظ شده می‌توان یک استثنا هم درنظر گرفت که هم تمجید شفاهی رهبر انقلاب را در پی داشته و هم تقریظ ایشان را.

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب که همزمان با اردوهای راهیان نور در محل بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک که در واقع، محل وقوع بسیاری از روایت‌های کتاب نیز هست، رونمایی شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.»


تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب حوض خون

ناگفته نماند که رهبر انقلاب مهرماه سال گذشته نیز در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان با اشاره به مطالعه کتاب «حوض خون»، در تمجید از این کتاب فرموده بودند: «من اخیراً یک کتابی خواندم به‌نام حوض خون ـ البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آن‌جایی را که لباس‌های خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم ـ که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت می‌کند؛ انسان شرمنده می‌شود در مقابل این‌همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.» ۱۴۰۰/۰۷/۲۴

براساس این گزارش، معراج الشهدای پادگان شهید محمودوند اهواز و یادمان شهدای هویزه، دو مکانی بودند که انتشارات «راه یار» از ۲۰ اسفند تا ۱۰ فروردین، با بیش از ۸۰ عنوان از کتب خود حضور پیدا کرده بود.

بعد از کتاب «حوض خون»، «تو شهید نمی‌شوی»، «پرچمدار کوچک من»، «عزیزخانوم»، «نعمت جان»، «مرضیه»، «ابوعلی کجاست»، «سلول‌های بهاری»، «در مکتب مصطفی» و «سلول‌های بهاری» از جمله عناوین دیگری بودند که با بیشترین فروش و استقبال زائران راهیان نور همراه شدند. اما این ناشر در کنار عرضه این محصولات، در شب‌های گرم هویزه، با برپایی «گعده کتاب» و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی، میزبان کتابخوانانی از اقصی نقاط کشور بود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه انتشارات راه یار در منطقه عملیاتی جنوب

غرفه انتشارات «راه یار» در طول ایام برگزاری راهیان نور، مهمانان ویژه‌ای هم داشت. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که هفته اول فروردین ماه، سفری دو روزه به یادمان‌های راهیان نور داشت، شب هفت فروردین با حضور در یادمان هویزه، از غرفه انتشارات «راه یار» در این منطقه بازدید و در جریان فعالیت‌های این ناشر گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید