رئیس انجمن تبادل رمز ارز در گفتگوی اختصاصی با خودکارنیوز: 
کد خبر: 11871

رئیس انجمن تبادل رمز ارز در گفتگوی اختصاصی با خودکارنیوز: 

رمز ارزها برای تبادل هستند یا سرمایه گذاری

اگرچه در حال حاضر برآوردها نشان می دهد تعداد زیادی از سرمایه گذاران ایرانی در زمینه داد و ستدهای مربوط به رمز ارزها فعالیت دارند، اما به نظر می رسد سردرگمی هایی در میان حوزه های مرتبط با رمز ارز دیده می شود. درباره چالش ها و دغدغه های مربوط به رمزارزها، خبرنگار خودکارنیوز با دکتر حسین قاهری، رئیس انجمن تبادل رمز ارز ایران مصاحبه ای انجام داده است. مشروح این مصاحبه در زیر آورده شده است.

خودکارنیوز : دیده می شود که عده ای به رمزارزها به عنوان یک حوزه سرمایه گذاری می نگرند، اصولا رمزارزها برای تبادل است یا سرمایه گذاری؟

دکتر قاهری : طبیعتا نمی شود رمز ارز را تقسیم بندی کرد که برای تبادل هست یا سرمایه گذاری. برای سرمایه‌گذاری به خاطر نوساناتی که دارد ، سرمایه گذاری مطمئنی نبوده و عملا میتوان گفت غیرقابل پیش بینی است و آینده بلندمدت و میان مدت برای نرخ هرکدام وجود دارد. طبیعتا رمز ارزهایی که ثابت هستند برای تبادل مناسب هستند . وضعیت کیف پول های نرم افزاری داخلی و خارجی چگونه است و چطور اطمینان کنیم به کیف پول ها؟ کیف پول های خارجی عمدتا، کیف های شناخته شده ای هستند و به دو گروه تقسیم می شوند . کیف هایی که از لحاظ امنیت بسیار قابل اتکا و اعتماد هستند، و دسته دوم کیف هایی هستند که چندین بار هک شده و کاربران اعتمادی به آنها ندارند.بحث بیمه کیف پول های بین المللی هست . این کیف پول ها عمدتا بیمه می شوند. کیف پول های داخلی در بحث امنیت خوب کار کرده اند ، قابل اعتماد و اتکا هستند اما مشکل آنها بیمه هست یعنی اگر صاحب کیف برایش مشکلی پیش بیاید و این ولت بسته شود . عملا تضمینی برای نگهداری و حفظ این کیف پول ها وجود ندارد و طبیعتا باید شرکت های بیمه ورود کنند . در بحث اطمینان، عمدتا بحث تجربه و تکرار پذیری هست .شما معتبر ترین صرافی دنیا هم در نظر بگیرید باینسس هست بازهم ۱۰۰ درصد قابل اتکا نیست . با توجه به اینکه ما در ایران هستیم و هرلحظه ممکن است حساب فردی که آنجا هست بلاک و از دسترس خارج شود .پس صرافی ها هرکدام‌فرمول های خود را دارند و براساس تجربه و تکرار پذیری که ما با صرافی ها کار میکنیم این اعتماد می تواند بوجود آید.

خودکارنیوز : وضعیت مجوز صرافی های ارز دیجیتال داخلی چگونه است ؟

دکتر قاهری : در ارتباط با وضعیت مجوز صرافیها متاسفانه تا این لحظه هنوز سردرگمی بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و نهادهای قانونگذار وجود دارد . پیش نویس های مختلفی تهیه شده ولی عملا روی بحث مجوز هنوز تصمیم گیری نشده است . نکته‌ای که وجود دارد ، این است که در هیچ جای دنیا مجوز صرافی ها توسط دولت صادر نشده است . و دولت ها برای رمز ارزها مجوزی ندارند .

خودکارنیوز : وضعیت آینده ارز دیجیتال را چطور می بینید؟

دکتر قاهری : به آینده اگر به صورت کلی نگاه کنیم، جهان به صورتی دارد پیش میرود که در آینده نزدیک کلیه فعالیت ها در قالب بلاک چین انجام خواهد شد .و حتی بازارهای سرمایه و بحث های بانک مرکزی از این حالت خارج خواهند شد و کنترل متمرکز از بین خواهد رفت .بازارهای سرمایه تبدیل به صورت توکن ارز خواهد شد .و عملا هر رمز ارز احتمالا شاخص یک نوع فعالیت خواهد بود .پس طبیعتا آینده دنیا ، آینده ای هست که بدون ارز دیجیتال خیلی متصور نمی شود .

خودکارنیوز : چالش های صرافی های ارز دیجیتال داخلی چیست؟

دکتر قاهری : عمده چالش های ارز دیجیتال بحث سکوت قانون گذار در این رابطه هست و ارز دیجیتال ما عملا داخلی، ارزهای موفقی نبودند. چندتایی که مجموعه های دولتی و شبه دولتی راه انداختند که با توجه به اینکه متمرکز بوده و اقبالی نبوده، بخش خصوصی هم متاسفانه مورد حمایت این ارز ها و توکن ها واقع نشده است .

خودکارنیوز : رمز ارز ملی ، ریال الکترونیکی است یا رمز ارز بین المللی

دکتر قاهری : ما اگر بخواهیم یک الگوی مناسب برای خودمان در نظر بگیریم رمز ارز دیجیتال که چین امروز گذاشته و عملا در تمام مبادلات رسمی از این پول الکترونیکی داره استفاده میشه ، طبیعتا زمانی که کاربرها در سراسر دنیا زیاد بشوند این ارز ،معمول و قابل قبولی برای ولت های مختلفی خواهد شد .و اگر بگوئیم رمز ارز ملی و به نظر من بخواهیم یک الگوی برایش در نظر بگیریم، با توجه به شرایط کشور ما ، رمز ارز چین میتواند بهترین الگو برای ما باشد .

خودکارنیوز : کشورهای دیگر درباره رمز ارز چه کرده اند؟

دکتر قاهری : قوانین کشورها متفاوت هست ، هر کشوری یک قوانین خاص خودش را دارد .بعضی کشورها به رسمیت شناختن، بعضی کشورها کلا به رسمیت نشناختند. بعضی کشورها مثل ما سکوت کردند ، یعنی نه رسمی اعلام کردند و نه غیر رسمی. فقط نکته ای که هست این که باتوجه به اینکه کشور ما در حالت تحریم هست، ما قوانین متفاوت خواهیم داشت. یعنی بحث عدم پذیرش از طرف صرافی های ما برای ایران هست .

دیدگاه تان را بنویسید