نقش ارتش انگلیس در قبرس علیه فلسطین چیست؟
کد خبر: 29476

نقش ارتش انگلیس در قبرس علیه فلسطین چیست؟

با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص قبرس، این منطقه همواره از سوی محور آمریکا - انگلیس علیه محور مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خودکارنیوز ، قبرس جزیره‌ای در شرق مدیترانه و نقطه مرکزی بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا است. فاصله این جزیره تا سوریه و لبنان تقریباً به اندازه فاصله تهران تا قم است.قبرس از سال ۱۸۷۸ میلادی از چنگ حکومت عثمانی خارج و به اشغال بریتانیا درآمد. این جزیره سال ۱۹۶۰ میلادی علی‌الظاهر اعلام استقلال کرد. با این حال، کماکان دو نقطه از قبرس به صورت رسمی بخشی از خاک بریتانیا هستد. این دو نقطه عبارت‌اند از: آکروتیری (Akrotiri) و دکلیا (Dhekelia).

این دو منطقه در کنار هم ۹۸ مایل مربع یا ۳% از مساحت قبرس را تشکیل می دهند. این مناطق ۲۳ برابر بزرگتر از جبل الطارق هستند که نقطه دیگری از قلمروهای فرا سرزمینی بریتانیا است که در جنوب اسپانیا و در منتهی‌الیه غربی دریای مدیترانه قرار دارد.این مناطق یکی از ۱۴ قلمرو برون مرزی بریتانیا هستند که از جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی تا مجمع الجزایر چاگوس در اقیانوس هند امتداد دارند. اما در این دو منطقه اثری از بریتانیا نمی‌بینید. مرز واقعی وجود ندارد. از هیچ گذرگاهی عبور نمی‌کنید. هیچ پرچمی وجود ندارد. در واقع هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد شما در حال عبور از یک کشور به کشور دیگری هستید. اکثر مردم حتی نمی دانند که اینجا دیگر قبرس نیست، بلکه بریتانیاست!

 

این ۳% مستقیماً توسط ارتش انگلیس اداره می‌شود. قدرت اجرایی در این مناطق کاملاً در اختیار افسر نظامی منصوب شده از سوی وزارت دفاع انگلیس است. در آکروتیری (Akrotiri) پایگاهی تحت عنوان RAF Akrotiri وجود دارد که صورت اختصاری Royal Air Force Akrotiri است. این پایگاه در کنترل نیروی هوایی سلطنتی انگلیس است. این پایگاه مرکزی برای عملیات‌های هوایی در منطقه غرب آسیا از عراق تا شرق فرات سوریه است. این پایگاه همچنین مرکز عملیاتی انگلیس برای مداخله در جنگ یمن است. از جمله اقدامات آن، پشتیبانی لجستیکی از نیروی هوایی سعودی در حمله هوایی به یمن بود.

رئیس منطقه یک افسر نظامی است که فرمانده نیروهای انگلیس در قبرس را بر عهده دارد. نام او «پیتر اسکوایرز» است که در جریان کارزار حملات هوایی به لیبی در سال ۲۰۱۱ حاضر بود. آکروتیری (Akrotiri) در بمباران لیبی در سال ۲۰۱۱ فعال بود.

 

پایگاه تحلیلی «Declassified UK» که متمرکز بر اقدامات امنیتی و نظامی انگلیس در سطح جهان است، اخیراً فاش کرد که نیروی هوایی انگلیس ۵۰ ماموریت جاسوسی بر فراز غزه در حمایت از اسرائیل انجام داده است.این پروازها از پایگاه هوایی RAF Akrotiri انجام شده و از ابتدای دسامبر (معادل آذرماه) به طور میانگین حدود یک پرواز در روز بوده است. از جمله هواپیماهای مورد استفاده Shadow R۱ است در زمره هواپیماهای به اصطلاح ISTAR (اطلاعاتی، نظارتی، شناسایی و دستیابی به اهداف) طبقه بندی می‌شود. این اطلاعات مستقیماً در اختیار ارتش اسرائیل قرار می‌گیرد.

فارس

دیدگاه تان را بنویسید