ارتقای سواد رسانه ای مخاطبان مهمترین ابزار کارآمد در مقابل جنگ نرم دشمنان انقلاب
کد خبر: 10574

ارتقای سواد رسانه ای مخاطبان مهمترین ابزار کارآمد در مقابل جنگ نرم دشمنان انقلاب

✍️ *دکتر مریم عزیزی*

*دکتری علوم تربیتی،پژوهشگر و کارشناس سواد رسانه ای*

بدون تردید رسانه‌ها در عصر حاضر در شکل‌گیری رفتار، عقاید، عواطف و به خصوص روابط فردی و اجتماعی نقش عمده ای ایفا می‌کنند. عصری که رسانه ها در اشکال مختلف به مثابه قدرت نرم ضمن تحت الشعاع قرار دادن شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع ، برحيات فرهنگي و سياسي مخاطبان نیز تأثیر گذاشته اند .

با این اوصاف در عصر اطلاعات وجامعه شبکه ای و یا به تعبیری در جامعه پلتفرمی و یا جامعه الگوریتمی علاوه بر این اینکه ریخت اجتماعی جوامع تغییر کرده ، سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای نظارتی مورد توجه بسیاری از کشورهای مختلف در چند دهه اخیر قرار گرفته و حتی بعنوان بخشی از محتوای درسی دانش آموزان حتی در کشورهای پیشرو همچون ژاپن و کانادا و.. را به خود اختصاص داده است به گونه ای که با پیجیده تر شدن پیام های تولیدی رسانه ها برای مخاطبان در انتخاب و گزینش پیام‌های دریافتی ، شناخت و درک محتواي پيام‌ها و برخورد فعالانه با پيام هاي رسانه اي، مصرف رسانه اي مخاطبان و تبدیل شدن مخاطبان به کنشگران فعال در عرصه اجتماعي ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای در افراد جامعه را نمایانگرساخته است.

در اهمیت این موضوع می توان به طرح یا سواد اطلاعات و سواد رسانه یونسکو اشاره داشت که ضمن توجه و تاکید بر شناخت اطلاعات، شناخت رسانه، نحوه دسترسی به اطلاعات و اخبار، ارزیابی اطلاعات و اخبار بر اساس ارزش و صحت و سقم، انتقال درست اطلاعات به دیگران با کمترین خطا، آشنایی با فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات، نحوه اظهار نظر صحیح و مناسب در رسانه‌ها، شرایط اثربخشی بهتر یک رسانه، سواد تبلیغات، سواد تلویزیونی و سینمایی، سواد دیجیتال و اینترنت بردستورالعمل‌ها و استانداردهای مختلفی را برای آموزش مدیریت اطلاعات و رسانه مطرح نموده است.

از همین رو ضمن اذعان به این واقعیت که تقویت سواد رسانه ای افراد جامعه به ویژه نوجوانان علاوه بر مساعدت در پرورش روحيه‌ي پرسشگري و تقويت مهارت هايي نظير بيان و اظهار عقيده به عنوان یک نیاز براي تبديل شدن به متفکراني نقاد و شهرونداني پويا و آگاه برای مشارکت در تمام ابعاد مسایل جامعه در دنياي نوين است.

هرچند در سال های اخیر دراین خصوص گام هایی برداشته شده است اما مختصات جامعه اطلاعاتی وتوسعه دانایی محور جامعه ضرورت توجه به این مساله را بیش از پیش در کشور بیشتر نمایان می سازد.

در عین حال باید به این واقعیت نیز اشاره داشت که دشمنان نظام و انقلاب در شکست و ناکارآمدی خود در جنگ سخت، تهاجم خود را به ارزش های فرهنگی کشورهای اسلامی و بویژه کشورمان در قالب گسترش فرهنگ غربی از طریق رسانه‌ها به جنگ نرم تغییر ماهیت داده است.

جنگی که مخاطب هدف آن نسل جوان و پویا و آینده ساز جامعه است .مساله ای که رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت و توجه به آن تاکید کرده اند و فرموده اند که امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن است و لزوم هوشیاری افراد جامعه را برای مقابله با آن مورد توجه قرار داده اند:*« در تهاجم معنوی ، تهاجم فرهنگی ، تهاجم نرم، شما دشمن را در مقابل چشمتان نمی بینید هوشیاری لازم است».*

بنابراین یکی از راهکارهای ایجاد هوشیاری و بیداری افراد جامعه برای مقابله با جنگ نرم، سواد رسانه است تا با القای مهارت های مربوط به رسانه و تبلیغات، اثرات سو تبلیغات دشمن خنثی شود و پایگاه دفاعی و پدافند غیر عامل کشور با تجهیز نسل جوان به مهارت و سواد رسانه همواره آماده پاسخ به تهاجم فرهنگی و نرم به کشور شود.

دیدگاه تان را بنویسید