سرمایه گذاری ۸۰ هزار میلیاردی برای توسعه بنادر
کد خبر: 28924

سرمایه گذاری ۸۰ هزار میلیاردی برای توسعه بنادر

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت بنادر بیش از حدود ۳۰۰ میلیون تن است افزود: عدد سرمایه گذاری برای توسعه بنادر تا پایان امسال به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

برنامه میز اقتصاد با موضوع  توسعه دریامحور، الزامات و ضرورت ها با حضور آقای جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین آقای آرامی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فدراسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس برگزار شد.
مجری آقای مصطفی بزرگ نسب:در خبر‌ها داشتیم، دیروز هم تا الان حتماً دیدید و شنیدید که سیاست‌های کلی توسعه دریا محور از سوی رهبری ابلاغ شده اگر خاطرتان باشد در سخنرانی‌های متعدد، در بیانات متعدد، دیدار‌هایی که با مقامات دولتی داشتند و سخنرانی‌های که برای مردم داشتند به جد در خصوص توسعه اقتصاد دریا تاکید کرده بودند. حالا یک نقشه راهی هم تهیه شده که می‌تواند کمک کننده‌تر باشد، یک خط مشی باشد برای این که طبق آن سند بالادستی بتوانیم کار‌ها را پیش ببریم و پیگیری کنیم.

 

سوال: آقای آرامی شما فکر می‌کنید چقدر ظرفیت داریم در حوزه دریا و اقتصاد دریا و چقدرش را داریم استفاده می‌کنیم؟
آقای آرامی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فدراسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس: موضوع بسیار مهمی است من ابتداً از شخص مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم و همه کسانی که در مجمع تشخیص و کسانی که در این سال‌ها کمک کردند این سیاست‌ها به تصویب برسد و ایشان ابلاغ بفرمایند. شما در گزارش اولیه هم یک دو نکته اشاره فرمودید. کشور ایران یک کشور دریایی است هم در جنوب و هم در شمال، ۴۰ درصد از مرز‌های ما دریایی است، بسیاری از کشور‌ها غیردریایی هستند یعنی لند بیس هستند یعنی کشور‌هایی هستند که دریا ندارند و دنبال این هستند که یک کیلومتر و و ۱۰۰ متر دریا داشته باشند و راه داشته باشند به آب‌های آزاد و از ظرفیت استفاده کنند. ایران ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل دارد، پهنه بزرگ دریایی دارد غیر از این که ساحل داشته باشد و به آب‌های آزاد راه دارد، در شمال دریا و در حقیقت به نوعی یک دریاچه بزرگ و دریای بزرگی است که ما سه تا از استان هایمان به آن‌ها متصل است منتهی متأسفانه بخش اندکی از جمعیت ما در این سواحل دارند زندگی می‌کنند، بخش اندکی از اقدامات صنعتی ما توسعه‌ای ما در این سواحل است چه در جنوب و چه در شمال، این‌ها یک ظرفیت‌هایی است که در این سیاست‌ها آمده است.

 

سوال: چرا فکر می‌کنید این طوری است، چرا علیرغم همه این مزایایی که داریم و خیلی واضح و مشخص است خیلی خوب استفاده نکردیم تا الان؟
 آرامی : دو نکته بسیار بسیار مهمی است، اتفاقاً بند یک سیاست‌ها به آن اشاره شده است، مهمترین آن نداشتن فهم مشترک از حوزه اقتصاد دریاست یعنی ما در بین نخبگان مان، بین مدیران مان کسانی که در این حوزه کار می‌کنند یک فهم مشترک و یک گفتمان مشترک نداریم که در این سیاست‌ها آمده است، سیاست‌های واحد دریایی و مدیریت واحد دریایی یعنی یک جا باید متولی باشد برای این که بنگاه‌ها و دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که متولی هستند دور هم جمع کند، حالا با یک دبیرخانه دیگری و بعد بتواند این سیاست‌ها را تبدیل کند به قانون و قانون تبدیل شود به پروژه و بعد ما یک سنجه‌ای داشته باشیم و ارزیابی کنیم. این یک نکته است.

 

سوال: آقای اسلامی نظر شما چیست، شما فکر می‌کنید که چه چیزی مانع شده از این که علیرغم همه مزایایی که از آن داریم نام می‌بریم و صحبت می‌کنیم و همه دارند راجع به آن صحبت می‌کنند و فکر نمی‌کنم کسی در آن شکی داشته باشد، نتوانستیم آن طور که باید و شاید استفاده کنیم، شما هم هم نظر هستید با آقای آرامی یا نظر دیگری دارید؟
آقای اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی: من فکر می‌کنم که با آسیب شناسی اگر در ارتباط با موضوعی که جنابعالی فرمودید انجام شود دقیقاً جای خالی سندی که دیروز توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد نشان می‌دهد که ما در واقع در بحث راهبرد‌های اقتصاد دریایی به هر حال کمبودی یا سندی که جمع کننده همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که فرمودید و اشاره کردید را بتواند انجام دهد را داشتیم که این سند می‌تواند در واقع همین نقش را ایفا کند و تبیینی که در این مسیر شده مخصوصاً نکته محوری این موضوع که جناب آقای دکتر هم اشاره کردند که بحث یکپارچگی، بحث تقسیم وظیفه ملی و بعد بحث چابکی و اقدام آن چیزی است که در این سند شاه بیت است و باید مسیر حرکت آینده باشد که همه بخش‌هایی که به صورت بخشی و موردی و صنفی یا وزارتخانه تا به حال کار کردند الان در این حوزه باید براساس یک لوای واحدی و با یک سند مشخصی حرکت کنند و این راهبرد را در سطح ملی، بین المللی و منطقه‌ای ان شاءالله اجرا کنند.

 

سوال: آقای آرامی یک نکته‌ای که، چون بخش اول به آن اشاره کردیم، این فرماندهی واحد اولین چیزی که به نظر می‌رسد به نظر می‌رسد که وزارت راه وجود دارد، همین سازمان بنادر هم که اینجا حضور دارند نزدیک‌ترین نهادی است که شاید در حوزه اقتصاد دریا باشد، آیا، اما همه فعالیت‌ها باید با وزارت راه باشد یا نه باید یک نهاد بالاتری داشته باشیم، یک فرماندهی واحدی داشته باشیم، یک نهاد دیگری تشکیل دهیم از نظر شما؟
 آرامی: این که وزارت راه و خواست سازمان بنادر و دریانوردی، چون یک سازمان کاملاً تخصصی است به عنوان نقش محوری در این وسط نقش برایش در نظر بگیریم شکی در آن نیست، به هر صورت هر جایی در دنیا اگر پیشرفتی حاصل شده عمده‌ترین در حوزه حمل و نقل بوده یعنی اگر ما الان امروز به عنوان مثال جزیره هرمزمان یک نقش کوچکی در توسعه یافتگی پیدا کرده به دلیل آن بندری است که در آنجا ایجاد شده است. این به جای خودش منتها در اقتصاد دریامحور، چون وقتی بحث اقتصادی مطرح می‌کنیم شما نهاد‌های متعددی را می‌بینید که در این وسط نقش دارند یعنی شما از وزارت بهداشت بگیرید که در پرورش جلبک و تولید لوازم بهداشتی و مواد بهداشتی در دریا تا وزارت جهاد کشاورزی که کشاورزی مبتنی بر آب شور این وسط است و در حقیقت پرورش آبزان بگیرید تا صنایع تا سایر وزارتخانه ها، بنابر این من معتقدم که همین طور که الان دولت هم شروع کرده نیاز به یک شورای سیاستگذاری هست، این شورا به اعتقاد من باید در ریاست جمهوری باشد، اما ایرادی ندارد و درست هم هست که دبیرخانه‌ای حتماً در اختیار یک سازمان تخصصی مثل سازمان بنادر و دریانوردی باشد، چون آن در حقیقت ادبیات دریانوردی کشور را می‌داند و بعد در ارتباط و تعامل با دنیا و سازمان‌های مرتبط با حوزه دریا و کنوانسیون‌های دریایی است بنابر این نقش دبیرخانه‌ای در وزارت راه و شهرسازی حتماً باید باشد، چون ما جایی دیگر غیر از این نداریم، ولی شورای سیاستگذاری ما، شورای عالی دریایی، شورای در ریاست جمهوری و زیر نظر شخص رئیس جمهور باید باشد، چون شما ۱۰ - ۲۰ وزارتخانه و نهاد دارید مثلاً همین سازمان توسعه مکران الان دارد شکل می‌گیرد، شما وزارت صنعت، وزارت گردشگری است و وزارت دفاع است، وزارت نفت است، این‌ها همه نقش دارند در حوزه اقتصاد دریا، این‌ها باید بیایند پروژه هایشان را بیاورند، بحث هایشان را مطرح کنند، سیاست هایشان را بیاورند، این سیاست‌ها یکپارچه شود حتی بخش خصوصی ما الان اندیشکده‌های ما الان دارند روی این حوزه کار می‌کنند، این‌ها همه باید بیایند یک جا جمع شوند حول عموم و بر مبنای این سیاست‌ها حرکت کنند.

 

سوال: یعنی فرماندهی، فرماندهی رئیس جمهور باشد؟
 آرامی : حتماً باید آنجا باشد، چون اگر غیر این باشد باز ما دچار یک نوع کار بخشی می‌شویم ضمن این که در حوزه شاید بندری مان یا حتی در حوزه شیلاتی مان یا در حوزه گردشگری مان یک کار‌هایی انجام بدهیم، اما نیاز به این یکپارچه کردن کار است و این کار هم کار شخص رئیس جمهور است.

 

سوال: آقای اسلامی شما نظرتان چیست، شما فکر می‌کنید برای این که برسیم به این سیاست‌هایی که ابلاغ شده و این‌ها محقق شوند مشخصاً حالا، چون یک عدد کمی هم در آن بودیم که حالا آن رشد ۲ برابری نسبت به رشد اقتصادی کل کشور مثلاً اگر رشد اقتصادی چیزی حدود ۳ و نیم درصد است یا ۴ درصد است این‌ها باید رشد صنایع دریایی مان، رشد اقتصاد دریا هم باید دو برابر این باشد چیزی حدود ۷ و ۸ باشد یا در برنامه هفتم مثلاً ما دیدیم که باید این عدد ۸ درصد باشد یعنی باید ۱۶ درصد در ۱۰ سال آینده تقریباً چیزی این شکلی محقق شود، شما فکر می‌کنید برای این که به این عدد برسیم یا سایر بند‌هایی که گفته شد کدام دستگاه باید بیشتر جلو بیاید؟ خود شما در وزارت راه و شهرسازی چقدر کارتان از این به بعد متفاوت می‌شود یا یک مأموریت جدیدی محول می‌شود به شما؟
 اسلامی : همان طور که فرمودید در این سند پوشش کاملی از همه حوزه‌هایی که در بحث اقتصاد دریا نقش دارند آمده، ولی همان طور که فرمودند بحث‌های تجارت دریایی، بحث‌هایی که در حوزه اقتصاد هم در سند مشخص شده است که ما در پیشگرانه، در پس گرانه و در سواحل یکی از مهمترین و محوری‌ترین بخش‌هایی که دارد کار می‌کند بحث‌های تجارت است که مشخصاً در بند ۸ به آن به صورت شفاف اشاره شده جنابعالی هم در گزارش تان اشاره فرمودید که ظرفیت‌های ترانزیتی، ظرفیت‌های ترانشیپی، ظرفیت‌هایی که مربوط به کریدور‌ها می‌شود و همه این‌ها برخاسته از ظرفیت تجاری است که باید اتفاق بیافتد حتی شهر‌های لجستیکی، شهر‌های پس گرانی که در ساحل شکل می‌گیرد این‌ها نقش بارفرآوری دارند که باز هم در تجارت نقش آفرینی می‌کنند، بخش دریا، کشتیرانی‌ها و خدمات دریایی هم باز همه این‌ها در واقع خدمت تجارت و نقل دریایی کشور هستند. بنابر این همان طور که آقای دکتر فرمودند حوزه وزارت راه با توجه به گستره پوشش وظایف و مسئولیت‌هایی که دارد می‌تواند به راحتی این نقش را ایفا کند که بتواند یک همگرایی را در همه حوزه‌ها ایجاد کند، البته این معنی اش تضاد و تضارب وظایف و مسئولیت‌ها نیست یک در واقع تضاد منافعی شکل نمی‌گیرد، ولی مشخصاً پیشنهاد این است که واقعاً برای این که این سند و این هدف راهبردی شکل بگیرد این اتفاق می‌تواند در واقع راهشگا باشد.
سؤال: الآن مثلاً وزارت راه و شهرسازی در این یک روزی که حالا از ابلاغیه آمده از دیروز ظهر آمده مثلاً جلسه‌ی خاصی داشته، راهبرد خاصی تعیین کرده یا خیر؟
 اسلامی: ببینید ما در سازمان بنادر و دریانوری بیش از ۲ سال است که در ارتباط با اقتصاد دریا و راهبرد دریاپایه بودن فعالیت‌های اقتصادی و تمرکزگرایی در این حوزه مطالعات بسیار موثقی را انجام دادیم و این مطالعات در حال شکل گیری است که امیدوار هستیم که نتیجه اش را در قالب احکامی از طریق وزارت راه و شهرسازی بتوانیم تقدیم کنیم دولت که وظیفه پیدا کرده در اینجا که در ظرف زمان مشخصی لوایح و قوانین و مقررات و زیرساخت‌های نهادی این حکم را فراهم بکند از نتیجه‌ی این مطالعات استفاده بکند.

 

سؤال: مشخصاً اگر بخواهیم این سؤال را میان کلامتان بپرسیم که مثلاً وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر در راستای تحقق این سیاست‌های ابلاغی تا پایان سال مشخصاً چه اقدامی را انجام خواهد داد که قابل گزارش باشد که ما مثلاً این کار را انجام دادیم در راستای تحقق این سند این انجام می‌شود آن چی هست؟
 اسلامی: ما به یک کاری را که خیلی اخیر شروع کردیم بر اساس احصاء وظایفی که همه‌ی سازمان‌هایی که در این حوزه دارند و مشخصاً خود سازمان بنادر که وظیفه‌ی ۲۵ گانه‌ای را دارد انطباق آن وظایف با بند‌های احکام و میزان در واقع ایجاد آن وظیفه پلتفرم دبیرخانه‌ای که بتواند جمع کننده نظرات بخش‌های مختلف باشد را در حال احصاء و در واقع تبیین و تدوین هستیم و مشخصاً شناسایی و معرفی ظرفیت‌هایی که عرض کردم بحث حمل و نقل دریایی و بحث بنادر با ظرفیت‌هایی که اشاره فرمودین بتواند موتور محرکه در واقع این بخش باشد در کنار سایر بخش‌ها البته صنایع نفت، صنایع شیلاتی، صنایع تولیدی و ... در کنار این صنعت هستند که وظیفه خودشان را انجام می‌دهند .

 

سؤال: مشخصاً خیلی کلی نه اگر جزئی‌تر می‌شود به ما بفرمایید و بینندگان که چه کاری مشخصاً الآن مأموریتتان چه تغییری کرده طبیعتاً با این ابلاغیه‌ای که انجام شده سیاست‌های کلی توسط رهبری به نظر می‌رسد که باید یک تغییری در مثلاً شیوه‌ی فعالیت شما وزارت راه و شهرسازی ما شاهد باشیم حتی مثلاً از دیروز این اتفاق افتاده یا نه؟
 اسلامی: این برنامه‌ها به هر حال برنامه‌هایی هستند که بسیار طراحی و زیرساخت خاص خودشان را دارند، ولی بخش‌هایی که می‌تواند واقعاً خیلی سریع در این حوزه شروع بشود مباحثی است که مربوط به ترانزیت با توجه به اینکه اخیراً بحث‌های کریدوری، بحث‌های کشور‌های هدف، کشور‌های منطقه و کشور‌هایی که روابط اقتصادی مناسبی با ایران دارند در مذاکرات و در دیپلماسی اقتصادی که در دولت جدید اتفاق افتاده می‌تواند نقطه‌ی شروع این در واقع اجرایی سازی سند باشد که در سازمان بنادر و دریانوری در حال انجام است.

 

سؤال: آقای آرامی شما بفرمایید که چگونه ارزیابی می‌کنید اینکه باید راهبرد دولت چگونه تغییر کند فکر می‌کنید که می‌تواند خیلی سریع خودش را بیاید وفق بدهد و خودش را تجهیز بکند بیاید و برسد به اینکه بتواند این سیاست‌ها را محقق بکند ضمن اینکه بفرمایید مثلاً در حوزه‌ی اینکه برای سرمایه گذاری باید چه اتفاقی بیفتد سرمایه گذاری خارجی، هماهنگی دستگاه که خودتان هم به آن اشاره کردید برای آن مثلاً چه اتفاقی باید بیفتد همین مثال مجوز‌های صحیحی ساده که ما خیلی اینجا راجع به آن داریم صحبت می‌کنیم می‌تواند یک نمونه اش باشد؟
آرامی : اولاً من تشکر بکنم از دولت و با کمک مجلس ان شاء الله در برنامه‌ی هفتم برای اولین بار مستحضرید که ما یک سرفصلی به نام اقتصاد دریامحور این را آوردیم، چون دولت هم می‌توانست مجلس هم می‌توانست که این سیاست‌ها در حال تصویب است در راستای این سیاست‌ها الآن در برنامه‌ی هفتم ان شاء‌الله به تصویب برسد برگردد برای شروع. ما در واقع هفت هشت بند حکم آوردیم که در راستای اقتصاد دریامحور است با همین عنوان آنجا هم بحث‌های شیلاتی است هم بحث‌های گردشگری است و هم بحث‌های صنایع دریایی و هم بحث‌های ترانزیت و بحث‌های بندری منتهی نکته‌ای که شما اشاره کردید ببینید در این سیاست‌ها که ۹ بند است یکی دوتای آن شاید مشخصاً برای حوزه‌ی حمل و نقل دریایی باشد مثلاً شما اینجا در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی هم اسم برده شده یا وقتی شما می‌گویید اقتصاد مثلاً شما فولادی که باید کنار دریا هم باشد نقش دارد در اقتصاد دریا یعنی ما الآن باید تمرکز بدهیم به اینکه چگونه تمام صنایعی که آب بر هستند ببریم کنار دریا یعنی اصلاً دیگه به فکر ما نباید بیاید که از فردا صنعت آب بر را باید در مرکز کشور داشته باشیم و بعد آب شیرین کن آب منتقل کنیم این یک.

 

سؤال: بالاخره ببخشید تا نرفتیم بعدی این‌ها یک اهم و فی الاهم می‌خواهد دیگه طبیعتاً مثلاً الآن انتقال صنایع آب بر به کنار دریا این خودش کلی داستان دارد، ولی طبیعتاً یک سری ظرفیت‌هایی است که می‌شود مثلاً از فردا همین امروز هم می‌شود روی آن تغییری ایجاد کرد.
 آرامی: الآن عرض می‌کنم یا مثلاً به عنوان مثال شما باید جمعیت را ببرید در سواحل حتماً باید شهرک‌هایی آنجا ساخته بشود الآن شما برای شهرک‌های آبزی پروری که ما داریم در شیلات برای آب و برق و گازشان از همین الآن دچار مشکل اند یعنی دولت آن جلسه که عرض کردم آن شورای سیاستگذاری و آن پایگاهی که می‌تواند متمرکز بکند مشکلات حوزه‌ی دریایی کاملاً احصاء شده است اگر نیست باید از فردا احصاء کنیم یعنی ما باید بگوییم در بخش شیلات مثلاً ۲۰ ـ ۳۰ هزار قایقی داریم که الآن دارند صید می‌کنند، ولی مجوز ندارند ، ما الآن هر هکتارمان اصلاً این ربطی به تحریم هم ندارد یک هکتارمان الآن داریم مثلاً یک تن میگو پرورش می‌دهیم این را می‌توانیم تقویتش بکنیم چرا، چون ما باید امکانات و تسهیلات بدهیم این کار را امکانش هست من مثال عرض می‌کنم شما بپرسید ببینید از هر نهادی چند تا شناور گردشگری مشخصاً برای گردشگری در کشور هست جز یک تعدادی که توی کیش ما داریم و یک تعدادی هم در شمال هیچ جای سواحل ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ما ۱۰ تا دانه هم شناور مختص بخش گردشگری نداریم این‌ها در حوزه‌ی گردشگری است البته کشتی سازی است این‌ها هم می‌توانند کار کنند ببینید با این اینکه من می‌گویم این جلسه حتماً باید در ریاست جمهوری باشد و بعد مشکلات و موارد را ما دربیاوریم ببینیم احصاء کنیم و بعد بر اساس آن تعیین وظیفه بکنیم حالا اگر نیاز به حکم قانونی دارد مجلس اگر نه آیین نامه‌ای دارد آیین نامه، اگر نه اصلاً نیازی هم ندارد خب باید دستور بدهیم یعنی این اتفاقات امکان پذیر است.
سؤال: حالا نکته اش اینجا این سؤال هم راجع به خود شما در مجلس و همکارانتان به وجود بیاورید که به هر حال اگر این کار‌هایی که تا الآن می‌فرمایید و نشده به هر حال شما یک قوه‌ی نظارتی هم هستید در عین حال می‌توانستید نظارت بکنید شما فکر می‌کنید خودتان چقدر در این زمینه بهتر عمل می‌کردید نکردید؟
 آرامی: ببینید ما کاری که انجام دادیم که عرض کردم در برنامه‌ی هفتم شما می‌دانید پیشنویس اولیه برنامه‌ی هفتم سرفصل اقتصاد دریا نداشت با پیگیری‌هایی که از مجلس شد و البته دولت هم پذیرفت مخصوصاً شخص آقای مخبر این سرفصل را آوردند و ضمن اینکه ما شاید جلسات متعددی با وزراء و با افرادی که زیر نقش بودند  داشتیم برای اینکه ما به همین جای برنامه الآن برسیم و از این به بعد هم مطمئن باشید اگر دولت نتواند یا به هر دلیلی لایحه ندارد حتماً وظیفه مجلس است و این کار را خواهیم کرد طرح بیاورید یا بخش نظارتی مان تقویت بشود که ان شاء الله بتوانیم دولت برود به سمت اینکه این سیاست‌ها اجرایی بشود من الـآن یک نکته‌ی دیگر عرض بکنم ببینید سیاست‌های جمعیتی که حضرت آقا در دهه‌ی هشتاد ابلاغ فرمودند در دهه هشتاد یعنی آنجا هم تأکید داشتند بر اینکه جمعیت باید در سواحل ما و جزایر ما برود خب یعنی یک خلأیی ما در اجرا در این مدت هم داشتیم ان شاء الله این بتواند نقشه‌ی راه مناسبی باید و دولت خودش را وفق بدهد با این در حقیقت برنامه.

 

سؤال: آقای اسلامی شما بفرمایید که برای رشد سرمایه گذاری الآن برنامه‌ای در دستور کار سازمان بنادر وجود دارد برای اینکه حالا سرمایه گذار خارجی بیاید داخلی‌ها بیایند توسعه بنادر را داشته باشیم باز هم اگر زمان دار بفرمایید که مثلاً تا پایان سال تا سال آینده تا پایان دولت زمان بندی که وجود دارد.
 اسلامی: یکی از بند‌هایی که در این سند هم اشاره شده توسعه‌ی سرمایه گذاری داخلی و خارجی است شاید این سند این نقطه اتکاء و اطمینان را ایجاد بکند که بتوانیم با جذب سرمایه گذاری بیشتری ان شاء الله در این حوزه دریایی بهتر کار بکنیم در حوزه‌ی بنادر و سواحل هم از طریق وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی سرمایه گذاری قابل توجهی اتفاق افتاده.

 

سؤال: از کی تا کی و به چه میزان؟
 اسلامی: ببینید همین الآن ما ظرفیت بنادرمان که ترکیب سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولت است بیش از حدود ۳۰۰ میلیون تن است.

 

سؤال: عدد سرمایه گذاری چقدر است؟
 اسلامی: عدد سرمایه گذاری ما تا پایان امسال که ان شاء الله ما خبری هم خواهیم کرد به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید تجمعی بله بر اساس زیرساخت‌های لجستیکی.

 

سؤال: این از چه سالی تا چه سالی است این ۸۰ هزار میلیارد تومانی که می‌گویید عدد عدد بزرگی است؟
 اسلامی: فکر می‌کنم که اگر دقیق‌تر بگویم خدمت شما امسال حدود شاید رکورد قابل توجه که ان شاء‌الله در روز حمل و نقل رونمایی خواهد شد در ۲۸ آذرماه در برنامه‌ای خدمت شما خواهیم بود و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه در قالب سرمایه گذاری بخش خصوصی ان شاءالله معرفی خواهد شد همین مقدار شاید بیشتر هم.

 

سؤال: مشخصاً عدد سرمایه گذاری شده را مثلاً از بومی ها، محلی ها، بخش خصوصی مثلاً همین دو سال و خرده‌ای که از دولت سیزدهم گذشته چه عددی است؟
 اسلامی: عرض می‌کنم آنی که امسال می‌خواهد ان شاء الله محقق بشود از ابتدای سال تا انتهای سال بر اساس برنامه فعلاً و توافق نامه‌هایی که در حال حاضر در حال انعقاد و قرارداد‌هایی که دارد منعقد می‌شود هم داخلی و هم خارجی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

 

سؤال: سال پیش چقدر بود؟
 اسلامی: سال پیش حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان.

 

سؤال: پس هی در این دو سال تقریباً چیزی حدود ۶۰ هزار تا می‌شود دیگه آن ۲۰ هزارتایی که مانده برای سال‌های قبل است.
 اسلامی: خوشبختانه حوزه‌ی دریا حوزه‌ی جذابی برای سرمایه گذاری است در لجستیک، در پایانه داری، در حوزه‌های حمل و نقل، کشتیرانی، خدمات دریایی و سایر حوزه ها.

 

سؤال: چقدر به ظرفیت بنادرمان اضافه می‌شود تا پایان سال؟
 اسلامی: عرض کردم تا پایان امسال ما ان شاءالله ۳۰۰ میلیون تن ظرفیت خواهیم داشت که بیشتر از ظرفیت تجاری است، ولی طرح‌های توسعه‌ای زیادی هم در حوزه‌ی کانتینری، حوزه نفتی و حوزه‌های کالا داریم.

 

سؤال: بندر جدیدی هم افتتاح می‌شود امسال؟
 اسلامی: یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که ان شاءالله معرفی خواهد شد در روز حمل و نقل بندر مکران است که همانطور که جناب دکتر فرمودند ان شاء‌الله در آنجا. خواهد شد.

 

سؤال: برنامه‌ی چند ساله دارد ساخت کاملش؟
 اسلامی: معمولاً بنادر بسیار بزرگ برنامه‌ی طرح جامعشان حدود سه تا چهار سال مطرح می‌شود بستگی به سایز بندر و سایر مشخصات دارد.
سؤال: الآن همین که به آن اشاره کردید تا کی قرار است که مثلاً مرحله‌ی نخستش افتتاح بشود؟
 اسلامی: فکر می‌کنم که شروع موج شکن‌های این بندر ان شاءالله تا پایان امسال جزء طراحی‌هایی است که دارد انجام می‌شود و اعلام خواهد شد که ان شاء‌الله شروع به ساخت خواهد شد.
سؤال: در حوزه‌ی ترانزیتی و ترانشیپی که به آن اشاره کردید قرار هستش که به زودی چه اتفاقاتی بیفتد؟
 اسلامی: همکاری‌هایی با کشور‌های منطقه در حوزه‌ی سی. آی. اس، در حوزه‌ی خلیج فارس انجام شده و قرارداد‌هایی در حال انعقاد است که.
سؤال: چند تا قرارداد با کجا؟
 اسلامی: حالا اجازه بدهید که جزئیات را مطرح نکنم، ولی در هم حوزه‌ی خلیج فارس و هم در حوزه‌ی کشور‌های آسیایی همکاری‌های خوبی شکل گرفته در حوزه‌ی چابهار، در حوزه‌ی بنادر شهید رجایی، در جاسک و در حوزه‌ی خدمت شما عارضم که بنادر شمالی مخصوصاً در بندر امیرآباد و انزلی و پکیج پروژه‌هایی که ان شاء‌الله در زمان خودش معرفی خواهد شد.
سؤال: آقای آرامی جمع بندی شما را می‌شنویم.
 آرامی: ما یک سنجه‌هایی در برنامه‌ی هفتم، خود دولت آورده و با کمک مجلس دارد به تصویب می‌رسد ما خواهشمان از دولت این است که با کمک خود مجلس ان شاءالله این‌ها عملیاتی بشود این‌ها برنامه‌ی پنج ساله است دیگه یعنی ما مشخص کردیم که با عنوان مثال جمعیتمان در سواحل جنوبی باید بشود هشت درصد کشور، این باید شدنی بشود این‌ها را ان شاء الله مجلس حتماً مطمئن باشید نظارت جدی‌تر خواهد داشت در بحث ترانزیت، در بحث شیلاتی، در بحث‌های مختلف و ان شاءالله عملیاتیش می‌کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید