وابستگی بودجه ۱۴۰۳، به صادرات نفت و گاز کاهش می یابد
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ میزان وابستگی بودجه به صادرات نفت و گاز ۱۰ درصد کاهش می یابد گفت: تلاش می کنیم که در کشور وابستگی از منابع ناپایدار کاهش یابد و هدایت به سمت منابع پایدار همچون درامدهای مالیاتی، سود سهام شرکتهای دولتی و فروش کالا و خدمات باشد.
منظور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در گفتگوی ویژه شبکه خبر، به بررسی تاثیر اجرای حساب واحد خزانه و اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم درآمدهای نفتی کاهش و سهم درآمدهای پایدار افزایش یافته است ، بطوریکه خارج شدن اقتصاد کشور از تک محصولی می تواند شرایط کشور را به لحاظ رشد اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دهد.
متنوع سازی در آمدهای کشور که دربودجه کشور نیز پیش بینی شده است ، می تواند رشد اقتصاد را پایدار کند، در واقع پایدار سازی درآمدهای کشور امکان رشد اقتصادی پایدار را ممکن می کند و این به معنای حرکت کشور در مسیر آینده ای بهتر خواهد بود.
مشروح گفتگو به این شرح است:
سوال : آقای منظور، حساب واحد خزانه موضوعی که امروزه در صحبتهای رئیسجمهور از آن به عنوان گامهای مهم یاد شد لطفا بفرمایید که موضوعی که در برنامه ششم دیده شده ، همچنین در بودجههای سنواتی از زمان اجرا چه تأثیری داشت در اصلاح ساختار بودجه ؟
منظور : تمام دستگاههای اجرایی مکلف هستند که حسابهای پرداخت خودشان را به حسابی نزد خزانه در بانک مرکزی منتقل بکنند خوب سابق بر این بود، هر دستگاهی می توانست نزد هر بانکی حساب باز کند و خزانه هم اینها را به رسمیت می شناخت اما با توجه به این تکلیف قانونی الان همه دستگاهها مکلف هستند حسابهای دیگرشان را نزد بانکها ببندند مسدود بکنند و منتقل کنند به حساب نزد بانک مرکزی ، تقریباً قاطبه دستگاههای اجرایی وزارتخانهها و مؤسسات و سازمان های دولتی این تکلیف را انجام دادند یک تعدادی دستگاهها باقی ماندند که عمدتاً اینها جنسشان یک مقداری متفاوت با بقیه است، مثلاً فرض بفرمایید دانشگاه علوم پزشکی اینها بیمارستانهای دولتی را دارند و بیمارستانها هم لاجرم با حسابهای متعددی کار می کنند، و اینکه بخواهند همه حساب ها را مسدود کنند و بیایند یک حساب نزد خزانه، کار آنها را دشوار می کند، ضمن اینکه درآمد بیمارستانها ، درآمد اختصاصی است یعنی اینکه اینها درآمد متعلق به خودشان است اونجایی که از بیمار وجهی دریافت می کنند خدماتی می دهند، دارو می فروشند و الی آخر.
آنجایی که بابت خرید دارو و غیره هزینه می کنند و لذا ما خیلی به اینها فشار نیاوردیم به جهت اینکه جنس کارشان و نوع حساب هایشان و با توجه به ماهیت درآمد هایشان که اختصاصی هست و با درآمدهای عمومی متفاوت است، ما دستگاههایی مثل وزارت نفت وقتی که محصولی می فروشد این را به حساب خزانه واریز می کند این می شود منبع دولت به عنوان درآمد عمومی ،اما در مورد بیمارستان این اتفاق نمیافتد درآمد متعلق به خودش است، در قانون هم ما این را با عنوان درآمد اختصاصی طبقه بندی می کنیم همین اتفاق در مورد دانشگاهها می افتد، برخی از دانشگاهها دورههای شبانه دارند و بنابراین بابت آن ها شهریه دریافت می کنند درآمد کسب می کنند، یک تعدادی از دانشگاهها هم همینطور است یعنی هنوز برخی از حساب هایشان را منتقل نکرده اند.
سوال : یک سؤال آقای دکتر منظور، در ابتدا تأکید داشتید بر اینکه یک تکلیف قانونی هست و دو دستگاه را، دو مجموعه را به عنوان مثال نام بردید یکی دانشگاههای علوم پزشکی و یک مثالی هم در مورد زیر مجموعههای وزارت نفت زدید، آیا آنچه که آن اعلام می کنید به عنوان دلایلی که تا الان فشار نیاورید، علیرغم مهلتهای قانونی تعیین شده توجیه می کند عدم اجرای این تکلیف قانونی را ؟
منظور : نه مطمئنا نمیخواهیم توجیه بکنیم، یکی از دلایل تأخیر افتادن این است ما الان داریم تدوین می کنیم چاره جوی می کنیم که چطور بیمارستانها و دانشگاهها را که هیئت امنایی اداره میشوند درآمدهایشان متعلق به خودشان هست اینها را ما منتقل بکنیم به حساب واحد خزانه، چون یک مقداری کار آنها را با لختی ها و کندی هایی همراه می کند واگرنه سایر دستگاهها همه آنها آمدند حساب خزانه و حساب واحد دارند دریافت شان، پرداخت شان همه در جا متمرکز شده، سعی می کنیم که با مذاکراتی که خدمت وزیر محترم بهداشت درمان و همچنین وزیر محترم علوم داریم برای آنها هم راهی پیدا بکنیم البته وزارت نفت هم برخی از شرکتهایشان هنوز تعدادی از حسابها را منتقل نکردند.
سوال: پس تا الان دانشگاههای علوم پزشکی و برخی از زیرمجموعههای وزارت نفت و مابقی دستگاه ها و وزارتخانهها به حساب واحد خزانه متصل شدهاند؟
منظور : اطلاعاتی که ما داریم این است که بله.
سوال : به طور کامل؟ چون اطلاعاتی در دست هست مبنی بر اینکه برخی از دستگاهها متصل شدهاند اما نه به طور کامل؟
منظور : اطلاعات را ما از خزانهداری دریافت می کنیم یعنی اطلاعات در سازمان برنامه موجود نیست من این اطلاعات را بر اساس آنچه که از خزانه داری دریافت کردم مطلع شدم که سایر دستگاهها منتقل شدند .
سوال: آقای منظور قرار بود که در یک بازه زمانی تا اردیبهشت ماه و در بازه زمانی دیگر تا شهریور ماه همه دستگاهها و ارگانها و مجموعهها به حساب واحد خزانه منتقل بشوند و متصل شوند اگر این اتفاق نیفتد از برخی خدمات از جمله خدمات بودجهای محروم خواهند شد طبق گفته مثلاً وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که خدمات بودجهای آنها قطع میشود، الان وضعیت در مورد آنهایی که به طور کامل نپیوستهاند یا به طور ناقص هستند این اتفاق برای اینها افتاده است؟
منظور : هرچند که تضامینی وجود دارد و ضمانتهای اجرایی که حتماً باید همه منتقل بشوند اما به هر صورت ما باید توجه بکنیم به ماهیت دستگاهها و اگر جایی می بینیم که ممکن است اختلالی در ارائه خدمات به وجود بیاید باید برای آن راه پیدا بکنیم الان این مواردی که گفتیم موارد خاص است و داریم تلاش می کنیم که برای این موارد خاص هم راهحلی پیدا بکنیم و همه اینها را به حساب واحد نزد بانک مرکزی منتقل کنیم.
سوال : مراحل مختلفی که در اجرای حساب واحد خزانه تدبیر شده ،اولین گام اتصال دستگاهها، گامهای بعدی چه خواهد بود؟
منظور : ما وقتی که حساب واحد را ایجاد کردیم ،اهدافی داشتیم از آن و یک کارکردهایی دارد، یکی از مهمترین کارکردها این است که ما در حساب واحد بتوانیم موجودی حساب ها را کنترل بکنیم، به عبارت دیگر ما وقتی که منابعی را به یک دستگاهی اختصاص می دهیم ممکن است این منابع مدتی رسوب کند ما باید بدانیم که این دستگاه از منابعی که بهش تخصیص دادیم چه مقدار جذب کرده چه مقدار باقیمانده ، الان این امکان برای ما کاملاً فراهم است یعنی ما یک داشبوردی داریم تو آن داشبورد کاملاً می توانیم رصد بکنیم که از میزان تخصیص هایی که دادیم هر دستگاهی چه میزان استفاده کرده است چه مقدار باقی مانده، متناسب با آن تخصیصهای بعدی را انجام می دهیم.
سوال : این کار شما را در مورد آن دستگاههایی که نپیوستند با اختلال مواجه نمی کند در مورد انضباط مالی و آن اهداف تعیین شده ؟
منظور : آن دستگاهها درآمدهایشان عمدتاً متعلق به خودشان است یعنی درآمد اختصاصی شان است ، درآمد دولت نیست تخصیص دولت به آنها داده نمی شود، خدماتی فروخته، دریافتی کرده دوباره این راهزینه میکند، دارو می خرد، دارو می فروشد، خدمات می دهد، و لذا در مورد آنها خیلی این موضوعیت ندارد و ایجاد مشکل نمی کند اما ما در مورد وزارت راه و شهرسازی ، منابع زیادی رو تخصیص می دهیم برای توسعه و احداث راهها و یا وزارت نیرو منابع زیادی متخصص می دهیم برای آبرسانی احداث سد، این منابع بعضاً ما میبینیم که رفته در حساب شرکتها رسوب کرده و مدت زیادی این بلااستفاده مانده الان ما با حساب واحد کاملاً داریم همه را رصد می کنیم هر روز گزارش میگیریم و به دستگاهها تذکر می دهیم، این یه کار کرد است.
سوال : واین کارکرد را الان در لایحه بودجه سال آینده لحاظ کردید؟
منظور : بله ، الان دیگر فرآیند شده، یعنی رویه معمول ما شده در تعامل با دستگاهها این در اجرای بودجه موضوعیت پیدا می کند، نکته دیگر این است که ما از حساب واحد استفاده می کنیم برای پرداخت به ذی نفع نهایی ، یعنی اینکه ما مستقیماً به آخرین کسی که خدمات را به ما داده پیمانکار است خزانهداری وجه را به نام او پرداخت می کند این نیست که ما وجه را بدهیم مثلاً به وزارتخانه، و وزارتخانه به شرکت و شرکت به دیگری همینجوری به اداره تا برسد به پا داخل نهایی و خود همین هم باز اشراف اطلاعاتی ما را بیشتر می کند سلامت نظام پرداخت ما را بهبود می دهد و ما الان پرداخت به ذی نفع نهایی را داریم در مورد کلیه حقوق بگیران دولت انجام می دهیم، یعنی خزانهداری مستقیماً به حساب تمام کارمندان دولت پرداخت انجام می دهد، این نیست که ما پول را به دستگاه بدهیم دستگاه بخواهد به کارمندان خودش پرداخت بکند یا مثلاً در مورد دارو اخیراً شروع کردیم یعنی پرداخت ما به یارانه دارو مستقیماً در وجه داروخانه ای انجام می شود که دارو را فروخته است.
سوال : یعنی آنچه که همیشه دولتها به دنبالش بودند انضباط مالی که در بودجه ها و مباحث مختلف عملیاتی شده است؟
منظور : یعنی دولت می تواند رصد کند و پیگیری بکند جریان وجوه خودش را از جایی که تخصیص می دهد تا آن ذی نفع نهایی را که دریافت می کند.
سوال: ضمن اینکه یکی از اقدامات مهم و یکی از ویژگی های بودجه سال آینده کل کشور انضباط مالی و حساب خزانه است ، بپرسم که در بودجه سال آینده کل کشور از اقدامات اصلاحی که در مورد ساختار بودجه انجام دادیم بجز حساب واحد خزانه که منجر به انضباط مالی و مواردی شد که اشاره فرمودید چه موارد دیگری را احصا کردیم و الان عملیاتی کردیم؟
منظور : یکی از مشکلات جدی نظام بودجه ای ما وابستگی است به منابع ناپایداری مثل فروش نفت و یا صادرات نفت و گاز، دو تا اشکال به وجود می آید اولاً نفت و گاز را ما قاعدتاً به عنوان درآمد تلقی نمیکنیم این سرمایه ملی است و ما نمی توانیم سرمایه ملی را بفروشیم درآمدش را بیاییم هزینه بکنیم به ویژه هزینههای امور جاری دولت پرداخت به کارکنان دولت و نکته دوم این است که این وابستگی بودجه را آسیب پذیر می کند، نسبت به نوسانات خارجی ، به عنوان مثال اگر قیمت نفت بالا برود یا پایین بیاید بودجه داخل کشور، کاملاً متأثر می شود، تدبیری که شده در اصلاح ساختار بودجه این هست که ما این وابستگی را از منابع ناپایدار کاهش بدهیم بیاییم به طرف منابع پایدار و به طور کلی ما در منابع تأمین مالی دولت سه تا منبع اصلی داریم یکی ، درآمدهای عمومی ، دوم منبع واگذاری داراییهای سرمایهای مثل همین فروش نفت و گاز و واگذاری در واقع اموال و داراییهای دولت ، سوم واگذاری دارایی های مالی مثل فروش اوراق مشارکت و غیره، آن چه که از همه اینها سالم تر است و اصطلاحا درآمد سمی محسوب نمی شود همان درآمد نوع اول است، یعنی درآمدهای پایدار دولت این درآمدهای پایدار، شامل درآمدهای مالیاتی است ،حقوق گمرکی است، سودسهام شرکتهای دولتی است، بهره مالکانه معادن و حقوق دولتی معادن است ، بهره مالکانه دولت در ارتباطات است و فروش کالا و خدمات دولت، ما اگر بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که بودجه کاملاً بر همین منبع استوار بشود یعنی کاملاً بودجه را پایدار کردیم.
سوال: بودجه سال آینده را بر این اساس تعریف کردید یعنی درآمدهای مالیاتی که در بودجه سال آینده رشد داشته است ؟
منظور : بله یکی از اقدامات مهم ما، در واقع افزایش پایداری بودجه در جهت اصلاح ساختار بودجه است یعنی آمدیم سهم گروه اول را، درآمدها را اضافه کردیم، سهم درآمدها، در واقع واگذاری دارایی سرمایهای را کاهش دادیم و ما در بودجه سال آینده از کل دو هزار و چهارصد و شصت هزار میلیارد تومان بودجهای که پیشبینی کردیم حدود شصت و یک درصدش مربوط است به همین درآمدهای پایدار، بیست و شش درصد مربوط است به واگذاری دارایی های سرمایهای و سیزده درصد هم مربوط است به واگذاری دارایی های مالی ، بنابراین اگر این را مقایسه کنیم با سال گذشته تقریباً ما ده درصد از سهم نفت کم کردیم ،یا از سهم واگذاری داراییهای سرمایهای کم کردیم و این ده درصد را اضافه کردیم به سهم درآمدهای پایدار .
سوال : یک نکته ، همینجا حالا که این سهم اضافه شده، یعنی افزایش سهم درآمدها از جمله درآمدهای مالیاتی که با افزایش در بودجه سال آینده کشور مواجه شده نحوه افزایش درآمدهای مالیاتی چگونه خواهد بود لطفا توضیح بفرمایید آیا مالیات تولیدکنندگان تغییراتی دارد برای سال آینده یا نه ؟
منظور : درآمدهای پایدار که ما می گوییم یا گروه اول منابع دولت صرفاً مالیات نیست ما در آنجا حقوق گمرکی را داریم ، سود سهام شرکتهای دولتی را داریم ،حقوق معادن را داریم ، فروش کالا و خدمات دولت داریم همه اینها با همدیگر رشد کرده و این شصت و یک درصد را ایجاد کرده، اما درآمدهای مالیاتی سهمش از همه اینها بالاتر است، ما در سال آینده میزان درآمدهای مالیاتی را به تعبیری هزار و صد و بیست و دو همت پیشبینی کردیم، این از کجا تأمین می شود مالیات، مالیات چهار گروه دارد چهار نوع مالیات ما می گیریم، یک مالیاتی است که از اشخاص حقوقی می گیریم شرکتهاست، یک مالیات از درآمدها است که عمدتاً مشاغل هست و حقوق دستمزد است، یک مالیات از فروش کالا و خدمات می گیریم، یک مالیات هم اصطلاحا مالیات بر ثروت است، مثلاً فرض بفرمایید نقل و انتقال ملک و غیره و مالیات بر ارث ، سهم مالیات بر اشخاص حقوقی بالا و سهم مالیات بر کالا و خدمات که عمدتاً ارزش افزوده هست این دوتا بیشترین سهم در مالیات دارد، آن دوتای دیگر سهم شان کمتر است ما در سال آینده پیشبینی کردیم که حدوداً مالیاتها چهل و نه هشت دهم درصد افزایش پیدا می کند و آن دو گروه، اشخاص حقوقی و کالا و خدمات حدود پنجاه و سه درصد رشد می کند، آن دو گروه دیگر مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمدها حدوداً سی و سه درصد رشد می کند، میانگین اینها روی هم رفته میشود چهل و نه و هشت دهم درصد، حالا شما ممکن است بفرمایید با این افزایشهایی که داریم می دهیم آیا بناست که اتفاق جدیدی و فشار جدیدی وارد بکنیم مخصوصاً به شرکتها و اشخاص حقوقی و تولیدکنندگان، که پاسخ این هستش خیر، ببینید رشد مالیاتها از چند تا عامل نشئت میگیرد یک عامل این است که ما بیاییم ضرایب مالیاتی را افزایش بدهیم ، یا نرخ مالیات را ببریم بالا ، اینکه اتفاق نیفتاده یعنی ما امسال تصمیم جدیدی در قانون بودجه نگرفتیم که نرخهای مالیاتی را تغییر بدهیم نه نرخ مالیات ارزش افزوده تغییر پیدا کرده، نه نرخ مالیات بر شرکتها ، نه نرخ مالیات بر حقوق دستمزد .
سوال : پس اینکه شما الان اشاره میکنید سهم ها افزایش پیدا می کند ولی همچنان نگاه ها حمایتی است ثابت ماندن نرخ ها؟
منظور : نرخ ها ثابت است، دوم ما معافیتهای مالیاتی را افزایش دادیم برای اینکه فشار وارد نشود ، مالیات حقوق دستمزد را ما تا دوازده میلیون تومان درآمد در ماه معاف کردیم، سال گذشته ده میلیون تومان بوده. مالیات بر مشاغل و درآمد مشاغل را تا هفتاد و پنج میلیون تومان درآمد خالص ما معاف کردیم برای امسال مالیات مستغلات و درآمد اجاره را تا پنجاه و هفت میلیون تومان، یعنی اینها همه افزایشهایی است که ما در معافیتها دادیم پس بنابراین افراد کمدرآمد یک نوع صیانت در موردشان دارد اتفاق می افتد نرخها تغییر نکرده، معافیتها افزایش پیدا کرده اما حالا از کجا این افزایش اتفاق می افتد، افزایش یکی از عوامل اصلی این است که مالیاتها را روی درآمدها و سود اسمی دریافت می شود، سود اسمی یعنی چه ؟ یعنی اینکه تولیدکننده کالا را با یک قیمت بالاتری می فروشد ،هزینه هایش هم با یک قیمت بالاتری اتفاق می افتد، یعنی وقتی ما تورم داریم هر سال این تورم خود به خود سود شرکتها را از عددی بالا میبرود مثلا سودی که سال گذشته بوده صد امسال این سود می شود به خاطر تورم مثلاً صدو سی و پنج درصدی میشود، تورم سود را بالا میبرود مالیات هم عیناً به همین عدد تعلق پیدا می کند پس مقدار مالیات متناسب با تورم رشد پیدا می کند، پس یکی از عللی که مالیات ما افزایش پیدا می کند این در واقع وجود تورم است.
سوال : این به این معنی نیست که باز هم از مردم و باز هم از تولیدکننده دریافت می شود و باز ممکن است فشار وارد شود به تولید کننده؟
منظور : تولیدکننده ما نهاده هایش را با قیمت بالاتر می خرد کالا را با قیمت بالاتر می فروشد سودش هم به صورت اسمی یا ریالی افزایش پیدا میکند، مالیات یک درصدی از سود است مثلاً فرض کنید بیست درصد سود است این بیست درصد پارسال روی صد تومان بوده است امسال می شود روی صد و سی و پنج تومان، پس مالیات رشد میکند من می خواهم این را توضیح بدهم، که ما در نظام مالیاتی خود به خود با تورم مالیات بالا می رود .
سوال : من می خواهم به اینجا برسم که آن چیزی که دنبال می کنیم به عنوان افزایش درآمدهای پایدار به این معنی نیست که قرار است در سال آینده فشاری از این سمت به مردم وارد شود ؟
منظور : دقیقا من همین را می خواهم توضیح بدهم، یکی از دلایلی که ما پیش بینی میکنیم مالیات شرکتها بالا میرود این است که قیمتها به طور طبیعی امسال بالا رفته، ما سال آینده مالیات امسال را می گیریم. چون درآمدها بالا رفته قیمتها بالا رفته خود به خود مالیات هم رشد کرده این یک عامل، عامل دوم شناسایی مؤدیان جدید است، ما تعداد مؤدیان مان در ابتدای دولت بوده است دو و نه دهم میلیون نفر الان تعداد مؤدیان ما از پنج و نیم میلیون مؤدی عبور کرده پس بنابراین خود به خود وقتی که ما تعداد مؤدی هایمان بالا می رود، مالیات هم افزایش پیدا می کند یعنی مؤدی های جدید یا به تعبیر دیگر کاهش فرارهای مالیاتی ، الان تمرکز نظام مالیاتی روی شناسایی فرارهای مالیاتی است و مخصوصاً فرارهای مالیاتی بزرگ، دستاوردهای خوبی هم اتفاق افتاده یعنی ما در طی این سالهای گذشته بدون اینکه نرخهای مالیات را جابجا کنیم، بدون اینکه پایههای مالیاتی جدید شناسایی بکنیم ، با توجه به اشراف اطلاعاتی که پیدا کردیم دسترسی پایگاههای اطلاعاتی ، اینها کمک کرده نظام مالیاتی ما بتواند، مالیات عادلانه و منصفانه دریافت کند و جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.
سوال : یک نکته اشاره کردید که در بودجه سال آینده میزان وابستگی ما به نفت خیلی کاهش داشته است؟
منظور : ده درصد کاهش حدودا.
سوال : اگر بخواهید درصد بگویید که در گذشته چطور بود و الان به چه وضعی است میزان وابستگی ما همچنان چگونه است ؟
منظور : سال گذشته سهم درآمدهای پایدار مالیات و سایر درآمدها در بودجه دولت حدود پنجاه و یک درصد بوده امسال شده شصت و یک درصد برعکس سهم نفت بوده حدود سی و شش درصد بوده که الان شده بیست و شش، سهم واگذاری داراییهای سرمایهای در بودجه دولت از سی و شش درصد آمده به بیست و شش درصد.
سوال: یک بحثی که در دولت دنبال می شد مولدسازی بود درآمدهای حاصل از مولدسازی در بودجه سال آینده چقدر در نظر گرفته شده و با روندی که طی شد امسال چقدر محقق شده است؟
منظور : امسال تا الان تحقق درآمدهای مولدسازی ما رضایتبخش نبوده است.
سوال: چرا؟
منظور: علت هم این که شناسایی اموال و طبقه بندی آن ها و قیمتگذاری آنها زمان می برد، بنابراین امسال بخش عمدهای از وقت هیئت مولدسازی صرف شناسایی اموال مازاد و قیمتگذاری آن ها بوده الان این کار انجام شده و بخش عمده داراییهای مازاد در دولت شناسایی شده و اینها رفته در فرآیند در واقع مولدسازی یا افزایش ارزش داده می شود و بعد هم واگذار می شود، البته عددی هم که در بودجه پیشبینی شده بود عدد بالایی بود یعنی شاید از اول هم انتظار برای اینکه مثلاً فرض فرمایید صد و بیست همت صد و بیست هزار میلیارد تومان از محل واگذاری داراییها و اموال اتفاق بیفتد یک مقداری دور از ذهن بود ولی به هر صورت در قانون امسال ، یک چنین پیشبینی شده بود ما پیشبینی می کنیم که تا انتهای سال حدود بیست هزار میلیارد تومان تحقق خواهیم داشت، برای سال آینده ما این عدد رو کم کردیم حدود شصت و یک همت پیشبینی شده و فکر میکنیم که با توجه به این که بخش زیادی از این فرآیند طی شده و داراییهای اموال شناسایی شدند انشاءالله در سال آینده شصت و یک همت را بتوانیم محقق بکنیم البته یک مشوق ها و مکانیزم هایی گذاشتیم که خود استانها در این کار مشارکت بکنند یعنی ما تصمیم گرفتیم که چنان چه استاندارها و استانها مشارکت بکنند در مولد سازی دارایی ها، آنچه که حاصل می شود صرف تکمیل پروژهها در همان استان بکنیم و خود استانها به نظر من انگیزه دارند یعنی مقدار زیادی از داراییها، ساختمانها، زمینها، بلااستفاده است اینها تبدیل می شود، به دارای مولد و برای تکمیل طرحها استفاده می شود .
سوال : می خواهم بروم سراغ مصارف که یک نکته ای را گفتید، در مورد درآمدهای حاصل از مولدسازی اشاره کردید که عددی که در بودجه امسال بود کمی بالا بود و عدد حالا اصلاح شده برای بودجه سال آینده کشور ، بپردازیم به اینکه چقدر اعداد و ارقام و پیشبینی ها برای بودجه حالا چه بودجههای سنواتی مخصوصاً بودجه سال آینده کل کشور به طور واقعی بر اساس شرایط اقتصادی و شرایط روز کشور دیده شده است؟
منظور : خیلی سؤال دقیقی است ببینید بودجه کیفیتش به پیشبینی برمی گردد یعنی ما باید هم هزینهها را، و هم درآمدها را درست پیش بینی بکنیم مخصوصاً درآمدها، شما براساس درآمدها و منابع است که مصارف را بعد می توانیم تعیین بکنیم و لذا در این مرحله امسال استحضار دارید بودجه دو مرحلهای شده، در مرحله اول ما علاوه بر اینکه تبصرهها و احکام را می دهیم به مجلس جداول کلانی را میدهیم که ارقام اصلی درآمدها و منابع دولت در انجا تعیین می شود و ما الان این اعداد را همان طوری که من توضیح دادم خدمت شما خدمت مجلس محترم هم دادیم و نکته مهم این هست که این عدد ها چقدر با دقت پیش بینی می شود اگر ما اینها را درست پیش بینی بکنیم اجرای بودجه هم خیلی آسان می شده و بنابراین ما می توانیم روی درآمدهای مطمئن حساب بکنیم اگر نه اینها سرانگشتی بدون در واقع دقت لازم باشد با اهمال پیشبینی بشوند طبیعتاً در اجرا هم دچار مشکل می شویم ما امسال سعی کردیم که دقت ها را در پیش بینی خیلی بالا ببریم یعنی به عبارت دیگر مثلاً در مورد درآمدهای مالیاتی ما روی جزء جزء درآمدهای مالیاتی و منابعی که می تواند ایجاد مالیات بکند و با توجه به تجربهای که امسال داشتیم اتفاقاتی که پیش بینی میکنیم در سال آینده خواهد افتاد این منابع را محاسبه کردیم و رسیدیم به این عدد مالیات امسال هم همین اتفاق افتاد یعنی امسال هم دوستان ما در سالن مالیاتی دقیقاً پیشبینی مالیاتی را محقق کردهاند، چون پیشبینی ها با دقت صورت گرفته بود یعنی ما تقریباً در مالیات تحققمان نزدیک به کامل است در مورد درآمدهای نفتی هم ما این کار را انجام دادیم یعنی میزان ظرفیت صادرات نفت را خیلی دقیق دیدیم میزان قیمت نفت را در بازارهای بینالمللی سعی کردیم که نگاه بکنیم به پیشبینی های سازمانهای انرژی بینالمللی و عددی انتخاب بکنیم که نزدیک به در واقع پیشبینیهای کارشناسان بینالمللی باشند، نرخ تسعیر ارز را هم دقیقاً منطبق با سیاستهای جاری کشور انتخاب کردیم و دیدیم ، بنابراین وقتی که این سه تا مولفه را کنار هم می گذاریم می رسیم به درآمد نفت در مورد سایر درآمدها، مولدسازی هم همین دقت ها را کردیم .
سوال : پس به طور کل به آنچه که در مورد بودجه سال آینده دیده شده اعداد و ارقام نزدیک به واقعیت و شرایط کشور است اگر به طور مثال بخواهیم یک مورد را بررسی کنیم مثلاً تبصره چهارده را بررسی کنیم موضوع هدفمندی یارانهها ، آنچه که تدوین شده در مورد منابع و مصارف چقدر به آن چیزی که اشاره می کنید و هدفگذاری می کنید نزدیک است؟
منظور : ما در مورد هدف بندی صرفاً رشدی که الان پیش بینی کردیم ده درصد است یعنی منابع هدفمندی ما که سه تا مؤلفه دارد، یکی درآمد حاصل از فروش بنزین ، درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی در کشور و درآمد صادرات فراوردههای نفتی ، ما مجموع اینها را برای سال آینده ده در صد رشد پیشبینی کردیم، البته اجزایش هم مشخص است که این ده درصد در کدام فراوردهها به چه میزانی اتفاق می افتد، چون به طور طبیعی ما در سال آینده رشد مصرف داریم، رشد تولید داریم و بنابراین خود به خود اینها منجر می شود به این رشد ده درصدی که خدمتتان عرض کردم .
سوال: اول از شما یک قول بگیریم برای حضور مجدد شما در گفتگوی ویژه خبری و این که پاسخ گو باشید در مورد آنچه که در مورد بودجه سال آینده کل کشور مطرح است چه در مورد منابع و مصارف و ناترازی هایی که شاید در گذشته بوده، نرسیدیم به طور کامل به جزئیات مصارف بپردازیم کلیات را در مورد مصارف بگویید تا در برنامه آینده که از شما قول گرفتیم که حتماً حاضر باشید مفصل راجع به آن بپردازیم.
منظور : ما در این مرحله فقط روی اعداد کلان مصارف تصمیم گرفتیم جزئیات مصارف مربوط به بخش دوم بودجه است، لذا ما در مجموع میزان تملک دارایی سرمایهای یعنی به عبارت دیگر اعتبارات عمرانی ما در سال آینده سیصد و هفتاد هزار میلیارد تومان ،سیصد و هفتاد همت پیشبینی شده که تقریباً برابر است با آنچه که امسال داریم هزینههای جاری ما رشدش حدود هجده بیست درصد است یعنی ما رشدی که برای هزینههای جاری در سال آینده پیشبینی کردیم یک رشد معقول بیست درصدی است چرا ما هزینهها را رشد کم برایش انتخاب کردیم به جهت اینکه منابع ما نمی تواند پاسخگو باشد، حالا انشاءالله در فرصت دیگری که خدمت شما خواهیم بود در مورد جزئیات مربوط به مصارف توضیحات تکمیلی را خدمتتان خواهم داد.
دیدگاه تان را بنویسید