رئیس قوه قضاییه در آیین تحلیف نخستین دوره داوران حرفهای:فرایندهای پیچیده در نهاد داوری منجر به اطاله رسیدگیها نشود+ ویدئو
رئیس قوه قضاییه، توصیههای مهمی را خطاب به متولیان نهاد داوری مطرح کرد و گفت: در فرایندهای داوری، پیچیدگیهای زیادی ایجاد نکنید که همین فرایندهای پیچیده مانند روند برخی دادرسی منجر به اطاله رسیدگیها شود.
به گزارش خودکارنیوز به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنیاژهای در آیین تحلیف نخستین دوره داوران حرفهای، با تشریح قدمت نهاد داوری به منظور حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص، در دنیا، اظهار داشت: باید در ارتقا، توسعه و فرهنگسازی نهاد داوری اهتمام داشته باشیم زیرا این نهاد واجد ویژگیهایی است که سبب میشود در حل و فصل دعاوی میان مردم، تسهیل و تسریع صورت گیرد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به تکلیف قانونی ناظر بر ساماندهی امر حل و فصل اختلافات از طریق داوری و توسعه نهادهای داوری، گفت: یکی از الزامات مهم توسعه حل و فصل اختلافات از طریق داوری، فرهنگسازی این مقوله در میان آحاد مردم است؛ برای فرهنگسازی نیز نباید به صرف تبلیغات رسانهای بسنده کرد، بلکه بزرگترین مُبلغِ نهاد داوری، مردمی هستند که وقتی دعاوی خود را به چنین نهادی ارجاع میدهند، با حُسن امور مواجه میشوند.
رئیس قوه قضاییه گفت: به طور کلی، این عمل و رفتار ماست که در افزایش رضایتمندی و جلب اعتماد مردم موثر است؛ اگر چه تبلیغات نیز در تبیین و فرهنگسازی مؤثر است اما اصالت با عمل و رفتار ماست؛ چنانچه در هر کاری اقدامات و کنش ما مناسب و در جهت منافع مردم نباشد، به صرف تبلیغ، رضایتمندی حاصل نمیشود؛ بنابراین بهترین مبلّغ، مردمی هستند که از عمل و رفتار ما رضایت دارند.
رئیس عدلیه افزود: نهاد داوری باید به گونهای عمل کند که خروجی کارش ایجاد رضایتمندی در مردم و تکریم مراجعان و سرعت و دقت در رسیدگیها باشد. سازوکار اعتمادسازی و جلب و افزایش اعتماد مردم به نهاد داوری، موضوع بسیار مهمی است.
محسنی اژهای خطاب به داوران حرفهای که با دریافت پروانه به حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص میپردازند، گفت: انگیزه شما داوران حرفهای باید خدمت به مردم، تسهیل و کمهزینهتر کردن امور ارجاعی آنها و اطمینانبخشی به آنها باشد. اطمینانبخشی از این حیث که مردم، اعتماد و وثاقت پیدا کنند که در فرآیند حل و فصل اختلافاتشان از طریق داوری، منافعشان بیشتر تأمین میگردد و کرامت و آبرویشان نیز حفظ میشود.
رئیس عدلیه با اشاره به حمایتهای دستگاه قضایی از توسعه نهاد داوری در فرآیند حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص، گفت: قوه قضاییه در اعتباربخشی هر چه بیشتر به رأی داوری و آموزش داوران و افزایش آگاهیبخشی به مردم برای مراجعه به نهاد داوری، حمایتهای لازم را انجام میدهد.
قاضیالقضات اضافه کرد: ما نمیخواهیم نهاد داوری را به مجموعهای تبدیل کنیم که همه امور آن زیر نظر دستگاه قضایی باشد؛ ما نمیخواهیم به تصدیگری در این نهاد بپردازیم و در همه امور آن دخالت کنیم؛ بلکه میخواهیم حمایتهای لازم را از این نهاد در راستای کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی به عمل بیاوریم؛ البته در مواردی که مقتضی است، نظارتهای خود را بر نهاد داوری در راستای تأمین حقوق مردم و مراجعان، اعمال خواهیم کرد.
رئیس قوه قضاییه افزود: همچنین در نحوه پیشبرد امور داوری به گونهای عمل کنید که اطمینان مردم و مراجعان نسبت به صحت و اتقان کار و امانتداری داوران افزایش یابد؛ از سویی دیگر باید نهاد داوری به سهولت در دسترس همه مردم باشد و چنانچه به نحوی باشد که دسترسی همه مردم در سطوح مختلف به نهاد داوری میسر نشود، مجموعه این نهاد متضرر میشود.
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: داورانی که در مؤسسات داوری به حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص مبادرت می ورزند، باید امانتدار، اخلاقمدار و دلسوز باشند.
پذیرش ۲ هزار نفر در حوزه داوری عمومی و ۳۵۶ نفر در حوزه داوری تخصصی خانواده
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از نهاد داوری به «دادگاه بخش خصوصی» تعبیر کرد و با بیان اینکه قانون برنامه ششم توسعه در راستای کاستن از مشکلات داوری در دعاوی، قوه قضاییه را مکلف کرد که نهاد داوری را توسعه داده و به آن اعتبار ببخشد، گفت: رئیس دستگاه قضا در راستای اجرای این تکلیف، در سال ۱۴۰۰ بخشنامهای را صادر کردند.
حجتالاسلام والمسلمین هادی صادقی، سطح بالای دانش حقوقی و مهارت و دقت بالا در انجام امر داوری را از ملاکهای اصلی در نظمبخشی به نهاد داوری دانست و گفت: مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه تلاش کرده است تا در جذب داوران، با دقت و وسواس بالا عمل کند.
دیدگاه تان را بنویسید