رشد ۴۳ درصدی مخاطبان نوروزی / سینما بیش از ۵۵ میلیارد فروخت
کد خبر: 22498

رشد ۴۳ درصدی مخاطبان نوروزی / سینما بیش از ۵۵ میلیارد فروخت

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، روند استقبال از سینما، برای ۱۳ روز ابتدایی امسال، با رشد خوبی مواجه شد تا آمار مخاطبان نسبت به ۱۳ روز ابتدایی سال گذشته، با رشد بیش از ۴۳درصدی همراه باشد.

 

به گزارش خودکارنیوز، طی ۱۳ روز نخست امسال، ۱ میلیون و ۸۱ هزار نفر به سینما رفتند. این تعداد برای نوروز سال گذشته، ۷۵۵ هزار نفر بود.

 

در تعطیلات نوروزی امسال، ۲۸ هزار و ۸۴۰ سانس تعریف شد و گیشه، ۵۵ میلیارد و ۵۷ میلیون تومان عایدی داشت. از این رقم، ۴۰ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان به اکران ۴ فیلم جدید و ۱۴ میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان نیز به اکران آثار قدیمی تعلق داشت.

 

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی امسال، کمدی فسیل بود که ۶۶۱ هزار مخاطب داشت و توانست طی ۱۰ هزار و ۱۱۳ سانس، ۳۳ میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومان بفروشد.

 

فیلم کریم امینی در شرایطی به این رکورد رسید که پرفروش‌ترین فیلم نوروز سال گذشته یعنی سگ‌بند، موفق به جذب ۳۱۶ هزار مخاطب شده بود. درواقع پرمخاطب‌ترین فیلم نوروز امسال، بیش از ۲ برابر پرمخاطب‌ترین فیلم نوروز سال گذشته، مورد استقبال قرار گرفت.

 

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی امسال، کمدی فسیل بود که ۶۶۱ هزار مخاطب داشت و توانست طی ۱۰ هزار و ۱۱۳ سانس، ۳۳ میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومان بفروشدپس از فسیل، بخارست با ۱۰۳ هزار مخاطب و ۵ میلیارد و ۳۸۴ میلیون تومان فروش، در رتبه دوم اکران نوروزی امسال قرار می‌گیرد.

 

ملاقات خصوصی با ۸۲ هزار مخاطب و گیشه ۴ میلیارد و ۵۰۴ میلیون تومانی، سومین فیلم پراقبال نوروز امسال بود.

 

غریب با ۷۲ هزار مخاطب و گیشه ۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومانی و عروس خیابان فرشته با ۵۵ هزار مخاطب و فروش ۲ میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومانی در رتبه چهارمین و پنجمین فیلم پراستقبال ۱۳ روز نخست امسال قرار گرفتند.

 

اکران نوروزی، رکورد بیشترین میزان مخاطب طی شش‌ماه‌ونیم اخیر سینماهای کشور را شکست. همچنین فسیل موفق شد بیشترین تعداد مخاطب روزانه پس از همه‌گیری کرونا را از آن خود کند.

 

پردیس کورش نیز به‌مانند تمام این سال‌ها، پرمخاطب‌ترین سینمای کشور بود. این پردیس مدرن در برخی از روزهای امسال موفق به جذب بیش از ۱۲ هزار مخاطب شد که با اختلاف، از رقبای خود پیش افتاد.

 

نکته مهم این اکران ۱۳ روزه آن است که بسیاری بر این باور بودند که با توجه به تقارن ماه رمضان با ایام نوروز، استقبال چندانی از سینماها به عمل نمی‌آید. به همین جهت، این افتتاحیه باشکوه برای اکران امسال، می‌تواند نویدبخش بازگشت سینمای ملی به دوران پیش از کرونا باشد.

 

با این آمار، سینمای ایران در جدی‌ترین نقطه بازگشت به ایام پیش از کرونا قرار دارد هرچند که باید بپذیریم هنوز تا تقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. سینمای ایران در نوروز ۹۷، ۲ میلیون و ۷۳۴ هزار مخاطب داشت. این آمار برای نوروز ۹۸ به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرد بنابراین مشاهده می‌کنیم که آمار میزان مخاطبان در نوروز امسال، حتی از نصف میزان مخاطبان پیش از کرونا نیز کمتر است.

 

محک جدی سینمای ایران اما از عیدفطر امسال رقم خواهد خورد. جایی که قرار است از میان چندین فیلم متقاضی، ۷ تا ۸ فیلم جدید به روی پرده بروندالبته باید به این مورد نیز اشاره کرد که اولا، تنها ۴ فیلم جدید به ناوگان نوروزی سینماها اضافه شدند که عملا ۳ فیلم آن فروخت. ثانیا، قطعا ماه مبارک رمضان، بر میزان مخاطب سینماها، تاثیر منفی می‌گذارد بنابراین اگر با ۱۳ روز نوروزی عادی مواجه بودیم و به جای ۴ فیلم، ۸ فیلم جدید به روی پرده می‌رفتند، قطعا این آمار با سیر صعودی قابل‌توجهی همراه بود.

 

محک جدی سینمای ایران اما از عیدفطر امسال رقم خواهد خورد. جایی که قرار است از میان چندین فیلم متقاضی، ۷ تا ۸ فیلم جدید به روی پرده بروند و آن زمان است که می‌توان نسبت به برآیند اکران امسال با توجه به رشد ۳۳درصدی قیمت سقف بلیت، اظهارنظر کرد.

 

آنچه مسلم است اینکه حرکت پرشتابی درسینمای ملی آغاز شده که امیدها را نسبت به آینده بیشتر کرده است. آینده‌ای که با تدبیر در اکران آثار پرمخاطب و حمایت سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش از آثار، سینمای ایران را به قله‌های کمتر دست‌یافته این سال‌ها رهنمون می‌سازد.

دیدگاه تان را بنویسید