*نقش زنان در فعالیتهای بین المللی علمی*
جامعه زنان باید در تراز بین الملل نقش، جایگاه و اهمیت خودشان را به طور عام و بعد بطور خاص بدانند . سپس راجع به فعالیتهای بین المللی آنها صحبت کنیم.
یادداشت اختصاصی خودکارنیوز
نویسنده: دکتر شهناز عزیزی
هنوز نگاه قرآن به زنان در درون جامعه زنان به درستی تبیین نشده است. اگر میخواهیم فعالیتهای علمی بین المللی قرآنی بانوان توسعه پیدا کند و یا نقش بانوان در توسعه این فعالیتها به طور خاص دیده شود، اول باید نگاه قرآن تبیین شود .
ده ها آیه در قرآن به چنین جایگاه و نقشی پرداخته است. مثل آیات ۱۱ و ۱۲ سوره تحریم که در آن دو زن به عنوان الگوی زنان و مؤمنین معرفی شدند :
و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امراه فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین.
و مریم بنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صداقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین.
و یا در آیه ۴۲ سوره آل عمران می خوانیم :
و اذ قالت الملائکه یا مریم ان اِلله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی النسا العالمین.
اینکه چرا برخی زنان در قرآن بهعنوان زنان الگو، پیشرو و رهبر اجتماعی، سیاسی وفرهنگی معرفی شدند در ادامه آیات رمزگشایی شده و یک وجه موضوع است اما وجه دیگر آن است که همینکه آیاتی از قرآن به زنان اختصاص داده شده یا سوره ای در مورد زن داریم (کوثر) یا سوره ای با نام یک زن داریم (مریم) ؛ نشاندهنده نگاه مترقی و متعالی قرآن به بانوان است .
بایستی این آیات را به گفتگوهای متعدد علمی بگذاریم تا به یک مانیفست و سند راهبردی با عنوان " نگاه قرآن به اهمیت، نقش وجایگاه زنان " برسیم . قطعا این مانیفست جهانی و بین المللی خواهد بود چون قرآن تنها به مسلمانان اختصاص ندارد و کتابی جهانی و بین المللی ست .
برای فعالیتهای علمی بین المللی بایستی سندیکاها، اصناف و اتحادیه هایی شکل بگیرد.
مثل " بنیاد بین المللی فعالیتهای قرآنی بانوان (کوثر) " که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است .
در واقع بانوان باید کار تشکیلاتی ، تیمی و جمعی انجام بدهند. یکی از دلایلی که برخی از مجموعه ها موفق هستند ، همین کار تشکیلاتی ست
دانشگاه الزهرا س و رشته مطالعات زنان نمونه هایی موفق هستند اما کافی نیست . باید پژوهشگاه ها، اندیشگاه و بنیادهایی با حضور حداکثری بانوان تشکیل یشود و کارگروه های علمی پژوهشی تاسیس بشود تا بانوان بتوانند به طور جمعی و تیمی کار ها را پیش ببرند.
سرفصل بعدی عرایض بنده، بین رشته ای هاست. یعنی مثلا حوزه مطالعات زنان و خانواده با حوزه مطالعات قرآن ، حدیث و نهج البلاغه باهم بین رشته ای تاسیس بکنند . این هم افزایی برکات و نتایج درخشانی برای جامعه زنان و برای خانواده ها خواهدداشت.
قدم بعدی شناسایی ظرفیتهای مشترک زنان در جهان اسلام برای کارهای علمی در قالب اتحادیه های بین المللی ست. تا بتوانند ظرفیتهای خود را به اشتراک بگذارند.
فعالیتهای علمی بین المللی نیاز به فهم، درک، رویکرد و راهبرد بین المللی دارد. تا زمانی که اذهان محصور در سامانه مسائل داخلی هست و محدود به حوزه های ذهنی داخلی ست، عملا نمی توانند کار بین المللی انجام بدهند.
بایستی فرصتهایی ایجاد بشود تا خانمها ظرفیتهای بین المللی را ببیننند، بشناسند و نسبت به آن ذهنیت نظری پیدا کنند و بر اساس آن ذهنیتهای نظری راجع به توسعه فعالیتها نظر داده شود.
این نگاهی که محصور و محبوس در داخل می شود و ظرفیتهای جهانی را نمی بینند ، طبعا نمی توانند درمورد توسعه فعالیتهای جهانی نظر بدهند.
دیدگاه تان را بنویسید